100 kilo komkommers bestaan uit 99% water. er verdampt 1% van hoeveel kilo komkommers hou ik over.

graag uitleg hoe je dit berekend.
een rekendocent beweerd dat je 50 kilo overhoud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
7.3K

Het beste antwoord

Je hebt de vraag niet goed weergegeven.

Je begint met 100 kilo komkommers, die 1% droge stof bevatten en 99% water.
Na enige tijd is de situatie door de warmte veranderd, en is het zo dat er nog maar 98% water in de komkommers zit.

Dat betekent dat er 1 kilo droge stof is (dat is gelijk gebleven) en dat dat 2% is geworden (omdat er nog 98% vocht is)
Dat is dus 1 kilo droge stof plus 49 kilo water = 50 kilo komkommer.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!

Andere antwoorden (6)

Jouw rekendocent kan dus niet rekenen, of maakt een grapje.
Er blijft ongeveer 98 kilo over, als de opgave exact zo is als hij in je vraag staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100 kilo komkommers
Hiervan = 99% water = 99 kilo (99/100 van 100)
Van deze 99 kilo verdampt 1% = 0,01 x 99kg = 0,99 kilo

Over dan: 100 kilo - 0,99 kilo = 99,01 kilo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De komkommers wegen 100 kilo.
Dat is voor 99% water.
Dat is 99 kilo water.
Van die 99 kilo water verdampt 1%. dat is 99 * 0.01 = 0.99 kilo verdampt.

De komkommers wegen nu 100 kilo - de verdampte 0.99 kilo = 99.01 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet zo'n rekenwonder maar het hangt er naar mijn idee ook vanaf hoeveel die ene procent die niet uit water bestaat weegt en hoeveel het water in de totale hoeveelheid komkommers weegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vraag op deze manier gesteld wordt, kun je er veilig van uitgaan dat 99% van het *gewicht* van de komkommers uit water bestaat, dus 99 kilo water, en 1 kilo niet-water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees dit anders...pipke vraagt zich af of die 99% volume procenten zijn of gewichts procenten.
De berekeningen van rubro en SuziQ gaan uit van gewichtsprocenten en zijn volledig juist.
Echter, heb je 99% van het volume water dan wordt het soortelijk gewicht van de 1 % van belang (als je tenminste tot 2 cijfers achter de komma wilt rekenen).
Er is 1kg niet-water. Van de 99% water verdampt 1%. Er blijft dus 98.1% water over. Het niet-water is dus 1.9% geworden. Als 1.9% 1kg is, dan is het totaal 100%/1.9%*1kg=52.6 kg

Het oorspronkelijke raadsel is iets anders en gaat uit van 200kg komkommers die voor 99% uit water bestaan. Aan het eind van de dag bestaan de komkommers nog voor 98% uit water.

Hoeveel kilo komkommers is er over?

Uitleg:
1% van het gewicht bestaat uit iets anders dan water. Dit is 2kg.
Aan het eind van de dag is die twee kilo er nog steeds, maar is dat 2% van het gewicht. Het totaalgewicht is dan dus 100kg.

Uiteraard kun je deze berekening ook doen met 100kg komkommers als begingewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wil weten hoeveel water er verdampt is uit de komkommers, kun je dit alleen vaststellen door alle komkommers na de verdamping opnieuw te wegen. Als je zegt dat er 1% water verdampt is, zijn de komkommers 1% lichter geworden en is er dus 1 kg water verdampt (1% van 100 kg). Je houd dan 98 kg water over + 1kg vaste stof, dus houd je 99 kg aan komkommers over.

In feite is de opgave niet sluitend en dus krijg je meerder oplossingen.