Waarom is de algebra-som 5X tot de 5de plus 5X tot de 5de 10X tot de 5de en niet 10X tot de 10de?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord.

Dit ezelsbruggetje geeft de volgorde van bewerkingen aan.

1. machtverheffen.
2. vermenigvuldigen
3. delen
4. worteltrekken
5. optellen
6. aftrekken

Twijfel je of je antwoord juist? Vul dan voor x een willekeurig getal in. Stel dat x = 2

x^5 + x^5 = 2x^5
2^5 + 2^5 = 32 + 32 = 64

Doe je het in één keer, dan krijg je 4^5 = 1024. Dat klopt natuurlijk niet.

Bij optellen en aftrekken moeten de machten hetzelfde zijn, bij vermenigvuldigen niet.

x^5 * x^5 = x^10
2^5 * 2^5 = 32*32= 1024 en 2^10 = 1024

Dus: optellen en aftrekken van machten kan alleen als het grondtal gelijk is (het getal voor de x)
vermenigvuldigen en delen kan alleen als exponent gelijk is (het getal boven de x).

Toegevoegd na 46 minuten:
Tips voor algebra in het algemeen:
1. Zorg dat je de regels en formules kent en begrijpt.
2. Laat je niet gek maken door de letters, maar vervang ter controle letters voor getallen. Gebruik bij twee verschillende letters ook twee verschillende getallen. Geen 0 , geen 1 en verder niet te groot. 2, 3 en 4 zijn prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijnheer van Dale is reeds overleden ;-(
De huidige officiële bewerkingsvolgorde is
1) Haakjes
2) machtsverheffen en worteltrekken
3) vermenigvuldigen en delen
4) slotte optellen en aftrekken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@iHave idd ;p +

Andere antwoorden (3)

Je mag machten pas optellen als je vermenigvuldigd 5x^5 X 5x^5=(25x^2)^10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijf het gewoon een keertje helemaal uit, dan is gelijk duidelijk dat het 10x^5 moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk :)
Stel dat er stond: 5*x + 5*x Antwoord : 10*x. Dat kan ook geschreven wordenals 5*x^1 + 5*x^1 = 10*x^1 = 10*x.
Dus ook: 5*x^5 + 5*x^5 = 10*x^5.