Hoe werkt het bij grote tunnels vragen?

Stel je hebt een berg, aan de ene kant graven ze een tunnel en aan de andere kant. Hoe weet men dat ze precies bij elkaar komen en hoe deden ze dat vroeger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Het beste antwoord

GPS werkt in een berg slecht en ijzerhoudende gesteenten misleiden een kompas .
Dus van buiten af met lasers, die daar qua hoogte en richting gps gestuurd worden.
In de berg zelf is ook geluidgeleiding mogelijk als richtingbepalende factor.
Het is dan wel te hopen dat het gesteente wat homogeen van samenstelling is.
De lasergeleiding zelf is wel een enorme verbetering geweest, men heeft immers een zuiver rechte lichtlijn die ook nog eens enorme afstanden kan overbruggen.
Dat was voor 1960 (het jaar dat de laser werd uitgevonden) wel anders......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier gebruiken ze lasers voor.

Eerst wordt met behulp van landmeters de exacte locatie & hoogte van de beide kanten bepaald (Vroeger met 'verrekijkertjes' en daadwerkelijk handmatig meten met theodolieten, tegenwoordig met GPS met een vast basis station waarmee mm nauwkeurigheid te halen is). Daarna zet je de juist compasrichtingen & hellingshoeken uit, en gebruik je laser pointers om de richting vast te houden. Eigenlijk heel simpel, maar vereisd wel nauwkeurig werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit computer gestuurd wordt uitgevoerd. Er word gewoon tussen 2 punten een lijn getrokken en de computer stuurt de tunnelboren naar elkaar toe. Alleen de laatste anderhalve meter moet men met de hand doen. Omdat de boren elkaar anders raken en dat tot hele groten en erg vervelende effecten kan leiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook de laatste 1,5 meter gewoon 1 boor laten boren...
De computers moeten ergens hun referentie vandaan halen (GPS). Vroeger moest op een andere manier (kompas, driehoeksmeting) de positie en richting worden bepaald.
De metingen voor de Gotthardttunnel in Zwitserland duurde in de jaren 1850 ongeveer 5 maanden met behulp van trigometrie.(populaire driehoeksmeting)Waar nu met een par gps de metingen in een paar dagen volledig nauwkeurig berekend kunnen worden Om een idee te geven ; de dagelijkse vooruitgang bedroeg toen een 4 meter per dag met behulp van dynamiet, nu is de snelheid ongeveer een 40 meter per dag met diamantboren. Wat vooral opvalt is de mensonwaardige omstandigheden en de onveiligheid van de arbeiders in die periode.