Wat laat de t-waarde zien in een gepaarde t-toets (paired sample test)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

De t-waarde laat in een normaalverdeling zien vanaf waar de grens is van de kans van de p-waarde. De p-waarde geeft het percentage fictieve steekproeven aan dat een streekproefgemiddelde heeft dat groter dan of gelijk aan het gemiddelde is van jouw steekproef. Simpel gezegd vergelijkt de p-waarde jouw steekproef met de populatie en de t-waarde geeft daarbij aan vanaf waar de grens is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had eigenlijk nog een foto toegevoegd, maar die is weer eens niet meegekomen.
Ook zie ik dat ik de bron ben vergeten, dat is het statistiekboek dat ik voor mijn studie gebruik: statistiek in de psychologie deel 2 van J. Ellis. Hierin staat alles erg duidelijk uitgelegd en in vrij gemakkelijke taal uitgelegd.