Wat is de omtrek van een band met de maat 120/70ZR17 (58W) BT016F? Zie toelichting

Ik ben van plan om een fietscomputer op mijn motor te monteren omdat mijn snelheidsmeter kapot is en ik geen zin heb in weer een dure reparatie. Op de fietscomputer moet je dan de bandenmaat of omtrek van de band invullen maar hoe je dat kan berekenen?? Mijn kennis van wiskunde is inmiddels heeeeel erg vervaagd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
9.2K

Het beste antwoord

Er zijn 4 mogelijkheden:
1)Bepaal de omtrek zoals khepput aangeeft
2)Bereken deze vanuit de bandenmaat zoals iHave aangeeft.
3)Meet zelf de straal door vanuit het midden van de as loodrecht naar beneden de afstand naar de grond als je motor rechtop staat. Omtrek= 2 x pi x straal. (pi = 3,14)
4)Stel een maat in op de fietscomputer. Rij een afstand waarvan je weet hoelang deze is. Bv begin bij een hectometer paal, start de fietscomputer, rijd bv 1000 meter volgens de hectometerpalen. Nu kijk je wat de fietscomputer aangeeft. Vervolgens corrigeer de wielomtrek in de fietscomputer. Bereken de correctie factor uit: Werkelijke afstand/afstand volgens de computer. Vermenigvuldig de wielomtrek zoals ingesteld in de fietscomputer met deze correctie factor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gedoe, maar toch bedankt!

Andere antwoorden (3)

120 is de omtrek. Dus 1 meter en 20 centimeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe bereken je dat als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me wat weinig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dmv cilindercoördinaten, poolcoördinaten en bolcoördinaten in twee en driedimensionale stelseles ;)
gvrox
11 jaar geleden
Wat een non-uitleg. Als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat lees dan lijkt jouw antwoord helemaal fout. En dan ga je je nog afvragen waarom je zoveel minnen krijgt ? Geef eerst eens antwoord over dingen waarvan je verstand hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gvrox, idd "lijkt." Wat is het antwoord volgens jou dan? Waar maak je uit op dat ik me afvraag dat ik zoveel minnen krijg? Waarschijnlijk bedoel je mijn verwijderde vraag waarin ik me helemaal niet afvraag waarom ik zoveel minnen krijg. Lees eerst eens goed voordat je zo'n reactie achterlaat.
gvrox
11 jaar geleden
Het antwoord is precies zoals iHave hieronder geeft: 120 is de breedte van de band in millimeters. 17 inch is de velgmaat. Waar je die 1 meter 20 vandaan haalt begrijp ik niet, zelfs niet als je het opvat als de maten van een fietsband. En inderdaad, letterlijk gezien was jouw vraagstelling anders dan ik hierboven suggereerde, excuses daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan gebeuren. Sportief dat je het zo oppakt ;) Bij autobanden heb je idd gelijk, maar niet bij motorbanden. De "Z" achter de cijfers 120/70 maakt dit verschil. (z-as, de derde as in een driedimensionaal coördinatenstelsel)
gvrox
11 jaar geleden
Nee, die Z is een indicatie van de snelheid, en volgens http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0206_decipher_tire_codes/index.html werken de codes voor motorbanden hetzelfde als die voor autobanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, dan heb ik dat verkeerd gezien. ZR wil zeggen dat het radiaalbanden zijn die geschikt zijn voor snelheden boven 240 kmpu. Ik nam aan dat de Z er voor de z-as stond, want dat is overigens wel iets waar je op moet letten als je een correcte snelheid wilt meten ivm de plaats op de band waar de fietscomputer uiteindelijk de band gaat meten.
Uit de bandenmaat volgt:

De velg is 17 inch = 25,4*17 =431,8 mm
De band is 120 mm breed
De band is 120 *70% = 84 mm hoog

Dan is de rolomtrek van de band
(431,9+84+84)*Pi = ongeveer 1884 mm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft daar niet perse voor te rekenen.
Draai het wiel tot het ventiel op het laagste punt staat en zet daar een krijtstreep op straat, rol nu de motor door tot het ventiel weer in de onderste stand staat en zet weer een streep. Meet de afstand tussen de strepen.