hoe ga je van bedrag naar procent?

ik wil weten:
bijv. nu zijn boeken 12,-
en een week later zijn ze bijv. 9,-
hoeveel procent is dat??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
6.7K

Het beste antwoord

9 delen door 12 = 0,75

0,75 keer 100 = 75%.

9 is dus 75% van 12.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overige 25% is dus wat er is afgegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?

Andere antwoorden (8)

9:12x100= 75%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De daling bereken je met:

nieuw - oud
--------------x100%
oud

In dit geval: 9-12
---- x100% = -25%

Het is dus gedaald met 25%.
Dit klopt, want 9 is 75% van 12. (9/12x100%)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25% prijsdaling. Verschjil is 3, oorspronkelijke prijs was 12, dus 3/12 = 1/4 = 25%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuw-oud
_________x 100%
Oud

Dus 9-12
____ x 100%=-25

Dus een daling van 25%
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal goed
75% betekend 75 stukjes van 100.
Een percentage wil gewoon zeggen dat je een bepaald deel van iets hebt.
Eén op de 4 appels is rot.
Dus zijn er 2 per 8.
En 25 per 100.
Hoe weet je dat het er 25 per 100 zijn?

En hoeveel procent is het als 3 op de 4 rot zijn?
En als 5 per 8 rot zijn?
En als er 8 per 9 appels rot zijn?

En wat nu als er 5 appels rot zijn van elke vier die je ziet.. hoeveel procent is dan rot?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een standaard regel hiervoor is :
Nieuw - Oud
--------------- x 100 = het antwoord
Oud

In jouw geval is het dus
12-9 =3 (nieuw-oud)
3/9 =0.333333 (antwoord/oud)
0.33333 x 100 = 33.3% (antwoord x 100)

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry ik heb het verkeerd gedaan:
het moet zijn: nieuw - oud. Het oude is dus de 12 euro.
(9-12)
-------- x 100 = - 25 % (het minnetje geeft hierbij aan dat het een daling is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zet het zelf altijd in een verhoudingstabel! Werkt echt heel goed en makkelijk!! Je moet het wel even snappen, maar dan werkt het echt goed. Kun je altijd gebruiken. Het werkt zo (kijk op de afbeelding hieronder) 12 euro is 100 procent. Als je dan naar 9 euro wil, ga je eerst naar 1 euro (dat rekent het makkelijkst) Dat doe je door boven te delen door 12. Dat doe je dus ook onder. 100:12=8 1/3. De 1 doe je keer 9 om 9 te krijgen. Dat doe je onder dus ook. 8 1/3 x 9 = 75%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden zijn inmiddels rijkelijk vermeld.

Ik zie hierboven steeds "delen", gevolgd door "x100". Op zich klopt dat, wiskundig gezien zeker. Ik wil eraan toevoegen dat binnen digitale systemen (zoals een computer, pocketcalculator etc.) het beter is om eerst te vermenigvuldigen en daarna pas te delen. Of liever gezegd: delen als allerlaatste stap. Dit komt omdat een digitaal systeem een getal nooit nauwkeurig kan weergeven als 't een oneindig getal is.

Het probleem zit 'm dus in afrondingsfouten. Als je eerst deelt, en het resultaat is een oneindig getal (zoals 1/3=0.333333etc.), dan ontstaat er een afrondingsfout. En als het 't gaat om centen maakt het voor dagelijks gebruik verder niet uit, maar als je daarna vermenigvuldigt met 100 wordt die afrondingsfout dus ook 100 maal zo groot.

Dus in plaats van:

((nieuw-oud)/oud)*100

zou:

((nieuw-oud)*100)/oud

het meest nauwkeurige resultaat geven in een digitaal systeem met oneindige getallen of anders in ieder geval getallen met heel veel decimalen achter de komma.