Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je bij een kwantitatief onderzoek naar de populatie generaliseerbare conclusies trekken met 30 respondenten?

Ik ben momenteel bezig met een (belevingsonderzoek) voor mijn stage. Hierbij heeft ons team drie enquetes uitgezet. een voor de algemene scores van gastvrijheidsbeleving, gevoel van welkom etc. (respons van n = 1070) eén voor de verdieping hierop (n = 250) en één voor de externe klanten van dit bedrijf. (n = 350),

Bij dit onderzoek willen we ook iets kunnen zeggen per vestiging (10) waaruit onze steekproef getrokken is. hierbij hebben wij als uitgangspunt een opmerking gebruikt die zowel mijn statistiek leraar als kwaliteitsmanager op mijn stage heeft verteld, namelijk dat je al conclusies kan trekken over de gemiddelde en spreiding in je populatie met een responsie van 30 personen. Ik kan hier echter geen bron van vinden. Mijn vraag is dan ook: 'mag ik een naar de populatie generaliseerbare conclusies trekken (over de spreiding en het gemiddelde) met 30 respondenten'

Ik heb op internet en in een paar boeken lopen zoeken, maar kon hier geen betrouwbare bron en/of antwoord vinden


Nog wat algemene gegevens over het onderzoek:
...de populatie bedraagt 18.875 personen
...de n= 30 (van de populatie van 250) wordt primair gebruikt als de onderbouwing van het onderzoek met 1070 respondenten
...bij een sub-onderzoek zou de n = 30 worden gebruikt als ondersteuning van een observationeel onderzoek en mystery visits
...populatie niet normaal verdeeld, residuen wel
...De populatie bestaat uit c.a. 19 000 personen.


Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij is het antwoord "ja". Voor zover ik me herinner uit mijn studententijd is dat getal 30 een soort van richtwaarde:
- vanaf 30 kan je je baseren op een normaalverdeling.
- bij minder dan 30 neem je beter de "student-t" verdeling.
Misschien vind je hier meer info over als je googelt op het begrip 'student-t verdeling'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding