Waarom heeft een omwentelingslichaam meestal niet-intrinsieke singuliere punten daar waar het lichaam de rotatie-as snijdt?

Singulier punt = een punt van het oppervlak van een omwentelingslichaam waarin het raakvlak niet gedefinieerd is.
Met niet-intrinsiek bedoel ik singuliere punten van de parametervergelijking. Dus bv: volgens de parametervergelijking bestaat het raakvlak niet in een punt, dan is dat een niet-intrinsiek punt als er meetkundig wel een raakvlak bestaat in dat punt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Gegeven f:I->R voldoende vaak differentieerbaar met I een interval in R, dan wordt het omwentelingslichaam van de grafiek van f om de as waar I in ligt gevormd door de verzameling V van punten (r,x,h)=(straal, hoogte langs I, hoek) = (f(x), x, a) met x in I en a in [0,2*pi[ in cilindrische coordinaten.
V ligt op deze manier ingebed in R^3. Wanneer f een singulier punt x heeft, dan heeft V een cirkel C van punten (f(x), x, a) met a alle hoeken. Deze punten zijn singulier als we ieder punt op C opvatten als punt van een kopie van de grafiek van f. Echter, daar V een varieteit is wordt de singulariteit van V in een punt x bepaald door de regulariteit van de gradient van V in x.
Merk op dat grad = (d/dr, d/dx, 1/r d/dh) in cilindrische coordinaten. Stel nu dat f(x)=0 een singulier punt is van f, dan kan, afhankelijk van het gedrag van f, de gradient niet-singulier zijn in (f(x), 0, a). Immers, de determinant van de gradient is proportioneel met 1/r.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik zelf moeilijk te begrijpen
"Echter, daar V een varieteit ..."?

Andere antwoorden (1)

Omdat dat de enige plaats is waar het lichaam een punt(muts) kan hebben.
Reddie