Hoe ontbind je een groot getal in priemfactoren?

Ik weet niet echt hoe ik het aan moet pakken. Als je bijvoorbeeld het getal 640 hebt, dan kan je toch niet eindeloos blijven proberen tot er eentje goed is? Is er niet een snelle manier om grote getallen te ontbinden in priemfactoren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.3K

Het beste antwoord

Begin altijd met het kleinste priemgetal (2 dus) en ga door tot die niet meer kan. Neem dan de volgende (3) en dan ook weer net zo vaak tot het niet meer kan.
Zo steeds verder.

Voorbeeld:
640 : 2 = 320
320 : 2 = 160
160 : 2 = 80
80 : 2 = 40
40 : 2 = 20
20 : 2 = 10
10 : 2 = 5
5 is een priemgetal, dus die kun je niet meer delen.
Dus:
640 = 2x2x2x2x2x2x2x5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een manier. En ik denk ook de triviaalste waar je op kan komen zo 1 2 3. Natuurlijk niet de meest efficiëntste (want je zult priemgetallen moeten berekenen) maar goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het altijd gedaan. Wat is dan een makkelijkere manier?
Volgens mij hoef je geen priemgetallen te berekenen. Je hoeft alleen te kijken of het getal wat je overhebt nog door iets te delen is (wat dan ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet verder te gaan met delen dan de wortel uit het getal; kun je niet delen dan is het getal zelf een priemgetal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was geen commentaar :P Alleen even te vermelden dat het niet de 'efficiëntste' oplossing was. Er zijn algoritmes die natuurlijk vele malen sneller werken (voor grote getallen). Maar die zijn denk ik een beetje te moeilijk om hier toe te lichten.
Hier is uiteraard niks mis mee ;) Zo doe ik het zelf meestal ook.

Andere antwoorden (1)

Dit is een interessante vraag waarover menig wiskundige zich het hoofd heeft gebroken. De algoritmes om priemontbinden te vinden zijn momenteel niet veel beter dan brute force en evenzo is het bepalen van priemfactoren.
Voor relatief kleine getallen zoals 640 bestaan er natuurlijk trucs, zie bijvoorbeeld http://math.about.com/library/bldivide.htm
Hierbij kun je opmerken dat als 640 = a*b, dan zal een van beide factoren kleiner zijn dan sqrt(640)=25,2... en de ander groter. Dus bij het zoeken naar factoren hoef je alleen naar alle mogelijk priemfactoren onder de 25 te kijken.
Wanneer de getallen zo groot worden dat handmatige berekeningen ondoenlijk zijn, dan zijn er altijd nog computers waar je je toe kunt richten.
Probeer maar eens een groot geheel getal in Wolfram Alpha in te voeren ( http://www.wolframalpha.com ). Onder het kopje "Prime factorization" komt je ontbinding te staan.
Het feit dat ontbinding in priemfactoren zo'n lastig probleem is wordt uitvoerig gebruikt in de cryptografie. Kijk hiervoor maar eens op http://en.wikipedia.org/wiki/RSA_%28algorithm%29