In mijn wiskundeboek staat: x*2x^2 = 4x^3. Kan iemand dit uitleggen?

Ik snap zegmaar niet hoe je bij die 4x^3 komt.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 41 minuten:
IK BEN NIET OP ZOEK NAAR X!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan óf een zeer gênante fout van de schrijver van het boek, of je hebt het verkeerd opgeschreven in je vraag. Maar het klopt in ieder geval niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2x*2x^2=4x^3 bedoel je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je uitwerkingen zijn fout...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linker en rechterlid zijn niet gelijk aan elkaar. Dan heet dit een vergelijking en is de x gelijk aan 0. Een uitwerking is het niet. Dus het is een typefout van de zetter. Een zetduiveltje heet dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haakjes om de 2x, of anders een factor 2 ervoor, anders kom je er niet algebraisch uit.

Antwoorden (7)

x*2x^2=
x(2^2*x^2)=
x(4x^2)=
4x^3

Ik denk dat het zo moet, anders weet ik het ook niet te verklaren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik snap je eerste stap niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, ik denk dat ik m snap nu ;) tnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet, alleen de x is in het kwadraat, de 2 niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die tweede stap klopt niks, wat er in het boek staat klopt ook niet.
Reddie
12 jaar geleden
Sorry, ik begrijp niet hoe je zo'n onzin op kunt schrijven.
Als daar stond: 2x*2x^2 = 4x^3 dan snap ik het wel. Want dan is 4x^3 = 4x^3, dus x = 1. Maar x*2x^2 is zelfde als 2x^3, en hoe kan die nou hetzelfde zijn als 4x^3? Alleen als x = 0, zou ik zeggen. Of staat daar y*2x^2 = 4x^3? Dan is y gelijk aan 2x.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
x*2x^2 is hetzelfde als 2x^3. (2*x*x*x=2x^3)
2x^3=4x^3 als x gelijk is aan 0, anders is het niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
x is niet gelijk aan 0 in dit geval, daarom kwam ik er ook niet uit. ik moet 6,5*10^-6 = x*2x^2 oplossen. en in de uitwerkingen staat dus: x*2x^2 = 4x^3 (om 1 onbekende weg te werken zegmaar, en die stap kom ik dus niet uit)
Dat klopt niet, het antwoord is 2x^3
2x^2 betekent 2 * x * x en als je dat keer x doet krijg je (2*x*x)*x dus 2x^3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, dat dacht ik ook, maar zo staat het in de uitwerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet 6,5*10^-6 = x*2x^2 oplossen. en in de uitwerkingen staat dus: x*2x^2 = 4x^3 (en vervolgens de verdere uitwerking) Ik ben inmiddels achter wat x is, namelijk 0.0118. Als je dat invult in x*2x^2 of 4x^3 kom je inderdaad in beide gevallen op 6,5*10^-6 uit. Het moet dus wel kloppen, ik snap alleen niet hoe...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet; X is niet 0,0118. reken maar terug: 0,0118*2*0,0118^2 = 3,28...*10^-6
Hoe het dan wel moet?
6,5*10^-6=x*2x^2
6,5*10^-6=2x^3
3,25*10^-6=x^3
x= derdemachtswortel van 3,25*10^-6=0,0148...
Als ik de primaire opgave uitreken met m'n grafische rekenmachine kom ik hier ook op uit, dus klopt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging hem er niet om wat x is, alleen hoe ze bij dat antwoord komen. Het antwoord klopt wel (zie mijn antwoord onderaan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord klopt niet, en het gaat er bij de vraag in het boek juist wél om dat je x uitrekent.
X*2*x^2=2*x*x*x=2*x^3 dus niet 4!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je beide kanten deelt door 2x^2 dan komt daar te staan: x = 2x of te wel 1 = 2. Wel raar, vind ik. Dat bewijst (uit het ongerijmde) dat iets hier niet klopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het boek is fout, of je bent haakjes vergeten.
Wat hierboven al wordt gezegd is de uitkomst in dit geval 2x^3

Waarschijnlijk had er dit moeten staan:
x(2x)^2=x*2x*2x=2*2*x*x*x=4x^3