Hoe reken je dit uit? : Er staan in een cargovliegtuig 3 maal zoveel BMW’s als Lada’s. Hoeveel BMW’s en Lada’s zijn er als er 10 BMW’s meer zijn.

Alles is verzonnen, maar moet de manier van aanpakken kennen. Geen antwoord, wel berekening!

Bedankt,

SH

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Noem het aantal Lada's X.
Er zijn dus 3X BMW's. Als er 10 BMW's meer zijn geldt: er zijn X+10 BMW's. Gelijkstellen geeft 3X=X+10
Dus X=5. Er zijn dus vijf Lada's en 15 BMW's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Je moet 10 delen door 2. Dat is 5 en dat is dus het aantal lada's. Het aantal bmw's is 15

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja en je komt aan 2 door 3-1 te doen. Dat is omdat er 3x zoveel bmw's als lada's zijn en je weet dat er 10 meer bmw's zijn. Dan is het dus 3-1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij 15 bmw's , en 5 lada's.
Dan heb je er 10 meer, en 3x zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedte sh , 1 lada - 3 bmw ( 3 x zoveel als lada ) verschil is 2 bmw . 2 lada - 6 bmw verschil is 4 bmw , 3 lada - 9 bmw verschil is 6 bmw . Doorgaan tot verschil is 10 bmw. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedte sh????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg omslachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ pelle, ik denkt dat hij bedoelt: Beste SH(sherlock Holmes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag er inderdaad zeer onduidelijk uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol menjy, jij bent hier de sh!
niet weer verwijderen he:P

Er zijn X keer zoveels A's dan B's, hoeveel A's en B's zijn er als er Z keer zoveel A's zijn

1) Doe X-1 (dit noem ik 'Antw1')
2) Doe dan Z/Antw1. Dit is hoeveel B's er zijn.
3) doe dan het aantal B's×X= het aantal A's

nu met jouw voorbeeld

1) 3-1=2
2) 10/2=5 Lada's
3) 5*3=15 BMW's

narekenen geeft 15-5= 10 verschil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zulke opgaven pak je zo aan:
Noem het aantal BMW's = B en noem het aantal Lada's = L.
Drie maal zoveel B als L schrijf je als 3*L of 3L.
Tien B meer => L + 10.
Jouw vergelijking wordt dan => 3L = L + 10.
Schrijf alle L's aan de linker kant, dus trek van beide kanten 1 L af. Krijg je=> 2L = 10. Beide kanten delen door 2 =>
L = 5. Dus het aantal Lada's is 5 en B = 3L dus aantal BMW's is 3*5 = 15.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B: Hoeveelheid BMW's
L: Hoeveelheid Lada's

3 keer meer BWM's : B=3L
10 BMW's meer: B=10+L

Je combineerd de twee:
3L=10+L
--> 2L=10
--> L=5
--> B=15

Er zijn 15 BMW's en 5 Lada's