In het hypothetische geval dat je exact de waarschijnlijkheid van iets onwaarschijnlijks zou kunnen bepalen, wordt het daarmee dan waarschijnlijker?

Omdat de kans dan bekend is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, als ik de reactie van iHave zou kunnen plussen dan had ik dat gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan had je dat waarschijnlijk wel gedaan ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaah, maar stel je je nou maar eens voor, dat het niet hypothetisch is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja DAN kun je er energie uit winnen!

Antwoorden (2)

Nee. Een ziekte bijvoorbeeld waarvan we weten dat die voorkomt in één op de 25.000 mensen, komt niet vaker voor dan die één of 25.000 alleen omdat we dat cijfer weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want bij "iets onwaarschijnlijks" ga je toch uit van een, weliswaar, zeer kleine kans op een bepaalde uitkomst. Maar ook bij een zeer kleine, bijna onbestaanbare, kans zal iets toch optreden met de zekerheid van 100%, namelijk in de oneindigheid. Hoe dichter je bij die oneindigheid komt, des te exacter kun je de kans op "iets onwaarschijnlijks" berekenen.
Dit is niet alleen theoretisch. Wie dit gegeven veronachtzaamt, zal in de praktijk op hardhandige wijze er mee geconfronteerd worden. Denk maar aan de ramp met de Challenger, Titanic enz.
Er is een wet die zegt: Iets zal met 100% zekerheid gebeuren als iets kan gebeuren, hoe onwaarschijnlijk dan ook. Een ramp kan men alleen voorkomen door de kans erop tot nul te reduceren en niets anders.