Berekening onderscheppings-tijd en locatie, hoe?

Als voorbeeld de volgende gegevens:
Alle coordinaten zijn in pixels

A1: heeft de coordinaten 20,45 (X,Y)
A2: heeft de coordinaten 60,86 (X,Y)
A3: heeft de coordinaten 55,78 (X,Y)
B1: Verplaatst zich met een rechte lijn van A1 naar A2 met een snelheid van 2 pixels per uur en start om 15:00 (00:00 - 24:00)
B2: Verplaatst zich met een rechte lijn van A3 naar B1 met een maximum snelheid van 1,5 pixels per uur en start wanneer deze B1 kan onderscheppen.

Wat ik wil berekenen is de exacte tijd en de coordinaten waar B2 B1 kan onderscheppen, welke formule kan ik hiervoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

"B2: Verplaatst zich met een rechte lijn van A3 naar B1."
Dan zie ik een wonderlijke kromme baan voor me.
Het lijkt me handiger als B2 een rechte baan volgt in de getekende richting.
Om dit probleem op te lossen is het het handigst als je de baan A1->A2 langs de X-as legt, met A1 in de oorsprong.
Dan kies je het vertrekpunt navanant, dus ergens onder de X-as.
Op deze manier krijg je lekker simpele vergelijkingen die je simpel kunt oplossen.
Tot slot transformeer je alles naar de posities die je hebt getekend.
Succes.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Reddie, B2 zal zich pas gaan verplaatsen als deze een rechte lijn naar B1 kan trekken. Dan krijg je een calculatie; als B1 zich op een bepaald moment (tijd) op coördinaten X,Y bevindt (calculatie 1) en B2 die kan bereiken (afstand van A3 tot B1 / 1,5 (Maximale snelheid) = tijd nodig); Verder zal B1 nooit van zijn route afwijken en zal deze altijd recht toe recht aan zijn. Je hebt dus een set met coördinaten die B1 zal afleggen en hoe laat deze daar zal zijn. De berekening hierop moet dynamisch zijn omdat bij mijn vervolg calculatie de tijden en coördinaten zullen variëren.
Reddie
9 jaar geleden
Omdat je alles wilt varieren geef ik je geen getallen, maar een methode.
Aan een setje coordinaten heb je niet zo veel.