Convergentie van een rij volgt uit het bestaan van een limiet. Die limiet toon je op zich dan weer aan via een epsilon delta definitie?

Een andere optie zou ook cauchy of d' alembert zijn? Deze 2 hebben geen limiet nodig en dus ook geen epsilon delta definitie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij verwar je rijen met reeksen, of doel je met D'Alembert en Cauchy niet op convergentietesten voor reeksen? Misschien kan je je vraag even verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over rijen in een n-dimensionale ruimte. Deze kunnen ook convergeren. Ik dacht aan een epsilon delta bewijs om de limiet aan te tonen. Maar met d'alembert, cauchy kun je het zonder limiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard kunnen rijen convergeren. Maar kan je verduidelijken wat je bedoelt met D'Alembert en Cauchy? Want onder die namen ken ik convergentiekenmerken voor reeksen, niet rijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D'alembert heb ik er vanuit de reeksen bijgehaald. Maar van cauchy ben ik vrij zeker: Een rij am in R^n wordt een Cauchy-rij genoemd als en slechts dan als: ||ap - aq||< epsilon, zodra p>N en q>N met N€ natuurlijke getallen en met epsilon >0. Propositie:
Een rij in R^n is convergent als en slechts dan als ze een Cauchy-rij is en dan volgt een bewijs in mijn cursus :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cauchy-rij ja, maar Cauchy heeft zijn naam wel aan meer dingen gegeven ;-). Naast het criterium van D'Alembert heb je er ook een van Cauchy, beide over convergentie van reeksen. De propositie die je geeft is inderdaad juist, maar dat ligt ook aan R^n (in het algemeen is dat niet zo). Maar om op je vraag terug te komen, wat is eigenlijk je vraag? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het aantonen van een Cauchy-rij nogal (vind ik zelf) omslachtig is, vroeg ik mij af of het klopt dat je dan overgelaten bent op de limiet van een rij. Meestal moet die dan via maple bepaald worden. En dan moeten we hem nog eens via een epsilon delta definitie bewijzen.
De vraag was dus of dit allemaal wel steek hield.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft elke Cauchy-rij een limiet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: convergeert elke cauchy-rij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zie de propositie van mijn 2e bericht. Elke cauchy-rij convergeert. En heeft dus ook een limiet? Dat laatste ben ik niet zeker, maar volgens mij is dat gewoon de definitie van convergentie :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Correctie: convergeert elke cauchy-rij?"
- Daarop is het antwoord 'nee', MAAR: wel in R (en ook in R^n). De begrippen zijn equivalent in een 'volledige ruimte' (zoals R, maar bv. niet in Q).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... Sorry :P Ik ben niet helemaal thuis in rijen etc. Mijn kennis daarover is zeer beperkt. Dus als ik hier wiskundig gezien onzin uitkraam trek ik mezelf graag terug; haha. In dat geval (""zonder"" limiet): je kunt dus aantonen dat het niet divergeert (ons indirect bewijs) ofwel dat het een Cauchy-rij is (voor R^n) (n € N U {0}) (gebruikmakend van jouw prepositie). Als laatste is een limiet natuurlijk altijd mogelijk. Let wel op dat dit limiet element is van de rijverzameling. Dat is de hele grap. In R^n is dat volgens mij over het algemeen wel zo, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. (Is het proberen waard?) Ik denk dat de kwestie nu helemaal opgehelderd is???

Het beste antwoord

Een limiet is de meest gangbare optie in de meeste gevallen. Je kan echter ook zogenaamde 'testen' doen waarmee je toetst of iets convergeert dan wel divergeert.

Inderdaad, Cauchy en d'Alembert zijn voorbeelden maar er zijn er nog veel meer.

In principe is alles natuurlijk gebaseerd op limieten. Dus...

Toegevoegd na 1 dag:
Ik weet, nu ik de reacties lees, niet zeker of je het nu hebt over reeksen of rijen. Een rij is een lijst elementen U1, U2, U3, U4, ... en een reeks is hun som U1 + U2 + U3 + ... (resp.). Voor zover ik weet.

Een reeks kan je testen op convergentie / divergentie met behulp van Cauchy en D'Alembert testen.

Of een rij convergeert dan wel divergeert onderzoek je meestal direct met limieten. Er zijn volgens mij wel convergentie toetsen voor rijen, maar ik zou er zo snel geen weten. Het ligt denk ik ook helemaal aan de rij, welke methode je wilt toepassen.

Strikt genomen kan je een convergentietest voor een REEKS (cauchy/d'alembert) niet zomaar toepassen op een RIJ.

Een andere slimme optie is te testen of een rij divergeert. Als hij niet divergeert dan convergeert hij wel (indirect bewijs heet dat dacht ik toch?).

Misschien is het een bepaalde soort rij, waarover je al op voorhand weet dat er een bepaald limiet geldt. Dan kan je zeggen 'dit is een ... rij', dus '....' ; neem ik aan.

Een concreet voorbeeld zal helpen te kiezen met methoden. Ik weet ook niet of het van elke rij bekend is of ze convergeren dan wel divergeren, maar dan ga ik buiten mijn vakgebied. Dit ligt al op het randje, haha.

Toegevoegd na 1 dag:
In dat geval (""zonder"" limiet): je kunt dus aantonen dat het niet divergeert (ons indirect bewijs) ofwel dat het een Cauchy-rij is (voor R^n) (n € N U {0}) (gebruikmakend van jouw prepositie).

Als laatste is een limiet natuurlijk altijd mogelijk. Let wel op dat dit limiet element is van de rijverzameling. Dat is de hele grap. In R^n is dat volgens mij over het algemeen wel zo, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. (Is het proberen waard?)

Ik denk dat de kwestie nu helemaal opgehelderd is???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over rijen in R^n.
Dat indirecte bewijs is volgens mij onmogelijk. Je gaat er dan vanuit dat je rij begrensd is en dus moet convergeren. Daar bestaat een tegenvoorbeeld voor in R:
sin(x) bijvoorbeeld divergeert niet, maar is ook niet convergent daar ze schommelt tussen -1 en 1. Dit zal ook wel in R^n het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gangbare definitie is het rijtje sin(n) wel divergent hoor! Elke rij die niet convergeert, is per definitie divergent. Divergeren impliceert dus niet onbegrensd zijn, zoals je met je eigen voorbeeld toont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iets divergeert, betekent het volgens mij alleen maar dat het NIET CONVERGEERT. Het enige wat het dus stelt, is dat het niet een element uit de verzameling (rij) zal worden, hopla. Een missopvatting is dat divergeren 'oneindig worden' is of 'onbegrensd' betekent. In de praktijk is dit vaak het geval. Dat is echter een foute opvatting want dan zou sin(n) convergeren. Mooi voorbeeld is sin(n) (en dus ook cos(n)) voor het demonstreren van een limietkwestie ook. Afijn, laat me niet uitweiden. Ik denk dat het convergeren <--> divergeren nu duidelijk is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad bedankt iedereen :D