wat zijn de sinus of cosinus bij 15 en 75 graden?

voor wiskunde op school hebben we een tabel gekregen met de sinus, cosinus en de tangens wat ze zijn bij 30, 45 en 60 graden. nu moet ik ook weten wat ze zijn bij 15 en 75 graden. ik wil het graag hebben in breuken en wortels.
zo is de sinus bij 30, (1/2). bij 45 (1/2)*wortel 2. bij 60 (1/2)*wortel 3.
de cosinus is bij 30 juist, (1/2)*wortel 3. bij 45 ook (1/2)*wortel 2. en bij 60 juist (1/2)
dus sin(30) = cos(60) en andersom
de tangens krijg je als je de sinus door de cosinus deelt.
maar mijn vraag is dus wat de sinus is bij 15 en 75 graden. als je dat weet, dan weet je de rest ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nedscoop
sqrt(...) = wortel van ...
a/b = a gedeeld door b zoals je ziet is mijn antwoord in wortels en breuken ;)

Het beste antwoord

sin(15 graden) = (sqrt(3)-1)/(2 sqrt(2))
sin(75 graden) = (1+sqrt(3))/(2 sqrt(2))

cos(75 graden) = (sqrt(3)-1)/(2 sqrt(2))
cos(15 graden) = (1+sqrt(3))/(2 sqrt(2))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je dit ook in een breuk en/of wortel schrijven?
zou een stuk handiger uitkomen en zou ik ook begrijpen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nedscoop
sqrt(...) = wortel van ...
a/b = a gedeeld door b zoals je ziet is mijn antwoord in wortels en breuken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, sorry :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog bedankt