Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke waarden van a < 25 kan je kiezen zodat je alle getallen van 0-25 als uitkomst krijgt? Met cryptografie met de formule E(a) = a * x

Met Wiskunde D, hoofdstuk over affiene cryptografie hebben we een vraag gekregen die ik niet snap waardoor ik de rest van mijn huiswerk ook niet begrijp..

Als je uitgaat van het schuifsysteem, welke waarden van a
is kleiner of gelijk aan 25, kan je kiezen zodat je 0-25 als uitkomst krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
829
Powergen
12 jaar geleden
En dat vraag je om half 2 's nachts op zaterdagavond?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je dus de positie wilt verkrijgen uit positie van x; daar gaat een schuifsysteem toch om? Is voor mij al een tijdje geleden.

Het probleem is, dat als je a = 1 kiest, je gewoon exact dezelfde elementen krijgt (probeer maar eens uit ;)). Dit probleem wordt verholpen door een zogenoemde DELER te introduceren.

E(x) = ax + b . Wat er eigenlijk gebeurt , laat d de deler zijn, is dat

E(x) = rest(ax + b, d). Aangezien (mits d <= (25 + 1) = 26) E(x) niet verder kan lopen dan 25 (omdat er dan een soort van reset plaatsvindt), kan je a kiezen zoals je wilt. Dit heeft geen invloed op de 'scope' van E.

oftewel: kies a,b als element van Z en d <= 26. Dan is er geen enkel probleem.

Groeten,
Sjoerd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

a = 1
1*0= 0
1*1= 1
1*..= ..
1*25= 25
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet echt de bedoeling van een schuifsysteem.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding