wat is power (uit de statistiek)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K
Poet
10 jaar geleden
Wsl macht in de zin van machtsverheffen.
Bijv: p to the power 4 = p tot de vierde

Antwoorden (1)

Zoals al eerder is opgemerkt, zou het simpelweg om machtsverheffen kunnen gaan. Maar het zou ook om de 'onderscheidende kracht' van een statistische toets' kunnen gaan, 'statistical power' genoemd.

Daar bedoel ik het volgende mee. Stel dat je een nulhypothese hebt, en je hebt twee toetsen T1 en T2 beschikbaar, die allebei toepasbaar zijn in die situatie. Echter T1 is meer specifiek voor deze situatie ontworpen, en die zal bij een kleinere afwijking van de nulhypothese al aangeven dat het om een statistisch significant verschil gaat, terwijl T2 dan nog steeds kan zeggen dat je onder de significantiedrempel zit (dit zou je bv. kunnen hebben in de situatie dat je éénzijdig vs. tweeezijdig toetst op dezelfde data). Dus volgens T2 hoef je de nulhypothese nog niet te verwerpen, maar al wel volgens T1. In dat geval wordt wel eens gezegd dat toets T1 een "hogere onderscheidende kracht" heeft dan T2.

Formeel is deze statistische kracht gedefinieerd als de kans dat de nulhypothese verworpen wordt, gegeven dat de nulhypothese inderdaad onjuist is.

Zie voor deze betekenis bv. http://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_power .

Een derde mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat power hier overdrachtelijk bedoeld is ('de kracht van deze methode zit hem in ...'), zonder dat er verder een specifiek technische betekenis aan hangt. Je geeft tamelijk erg weinig context, dus is het voor ons raden :)
kierkegaard47
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Power wordt in de statistiek op twee manieren gebruikt:
- het is een synoniem van "sensitiviteit": de gevoeligheid voor een effect, als het er echt is (d.w.z. de kans dat de nulhypothese verworpen wordt als die inderdaad onjuist is, zoals kierkegaard zegt). De sensitiviteit hangt echter af van je gewenste specificiteit (gevoeligheid voor afwezigheid van het effect; de confidence threshold alpha).
- het wordt ook gebruikt als een maat om aan te geven hoe goed een meetmethode is om onderscheid te maken tussen aan- of afwezigheid van het effect, ongeacht de gebruikte statistische drempel. Bijvoordeel de oppervlakte onder de curve in een receiver operator characteristic (een plotje van sensitiviteit versus specificiteit). Deze maat kun je onderscheiden van de vorige door 'm "discriminatory power" te noemen.
Een power-analyse wordt gebruikt in onderzoek om bijvoorbeeld vooraf te kunnen berekenen hoeveel patienten je in een onderzoek moet betrekken om voldoende zeker te kunnen zeggen of een medicijn werkt of niet.