Hoe kan je het bewijzen in de wiskunde makkelijker maken?

Met wiskunde is er een vaardigheid bewijzen, een erg lastig onderwerp voor mij. Er zijn een hoop opdrachten waarin je verscheidene dingen moet bewijzen, maar om de een of andere reden kan ik meer dan driekwart van de opdrachten niet zelf maken; pas als ik bij vragen in het antwoordenboek kijk, denk ik: oooh, dus zó moet het! Hoe zorg ik ervoor dat ik uit mezelf erachter kom waar ik naar moet kijken, en dus een opdracht zonder de antwoorden kan maken? Het is nog niet het allerlastigste onderdeel; het is basis. Het antwoord op: waar moet ik naar kijken als ik iets wil bewijzen heeft mij niet geholpen. Zie plaatjes voor voorbeeldopgaven waar ik zonder hulp absoluut niet uitkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
3.5K

Het beste antwoord

Je leert het langzamerhand door heel vaak de vraag te bestuderen, en daarna het antwoord, en iedere keer te denken: ": oooh, dus zó moet het!"
Oefening baart kunst.
Ik doe hetzelfde bij het oplossen van cryptogrammen.
Reddie
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat ik zelf altijd deed was mezelf 3 vragen stellen:

*Welke informatie heb ik? (hoeken, welke lijnen zijn parallel, enz)

*Wat kan ik met deze informatie berekenen? (Als ik deze hoeken weet, kan ik dit of dat berekenen; Als deze parallel zijn moeten deze hoeken gelijk zijn)

*Ik wil dit bewijzen/berekenen, welke informatie moet ik weten om dit de berekenen? (Ik wil hoek C, als ik Hoek A en B heb, kan ik dit berekenen, enz).

Dus wat ik altijd deed was van twee kanten naar de oplossing toewerken. Vanuit de informatie die je hebt en het antwoord dat je wilt.

Als het goed is, is het dan op een gegeven moment zo van: hee, ik heb deze hoek nodig, hee ik kan die hieruit berekenen en hee die kon ik met deze informatie bepalen.

En dan heb je ineens het bewijs. Klein beetje inzicht, klein beetje oefenen, klein beetje kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangenomen dat het geometrische bewijzen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, bedacht me later ook dat dat niet perse zo hoeft te zijn. Maar ik zie niet in waarom je hetzelfde niet zou kunnen toepassen op andere bewijzen.
Logisch denken soms niet te ver vooruit denken, uitleg goed lezen.
Veel oefenen het is gewoon een kwestie van begrijpen dus als je het veel oefent begrijp je het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik altijd doe is dat ik het beweerde als eerst moet kunnen tekenen of op een andere manier moet visualiseren, een tekening van maken. Op die manier krijg ik grip op het probleem/oplossing. Combinatorische, meetkundige en analyse lenen zich daar goed voor.

Daarna moet je het harde werk doen door het te bewijzen voor alle gevallen. Ik begin vaak bij de bewering zelf en probeer dit dan in deel problemen op te splitsen.

Daar help het visualiseren erg bij.