hoe kan je de middelloodlijn bepalen van een vergelijking van een lijn?

Toegevoegd na 37 seconden:
stel (x,y)(x,y)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.8K

Het beste antwoord

Stel het lijnstuk wordt gegeven door de punten:
(x1,y1) en (X2,Y2)
Het middenpunt is dan:
( (x1+x2)/2 , (y1+y2)/2 ) noem dit (x3,y3)
De richtingscoefficient van dit lijnstuk is dan:
(y2-y1) / (x2-x1) noem dit m
De richtingscoefficient van de middelloodlijn is dan
-1/m oftewel -(x2-x1)/(y2-y1)

De vergelijking wordt dan:
y-y3 = -x2-x1)/(y2-y1) * (x-x3)

Ik hoop dat je er uit komt met dit lettertype.

Toegevoegd na 1 minuut:
Anders: kopieren en in notepad plakken en een grote letter kiezen.

Toegevoegd na 1 dag:
cestbiencovitz kon zijn handen weer eens niet thuis houden, en kwam nog met een andere invalshoek. Die heb ik hieronder geplakt.

Gegeven een lijn door 2 punten. (x1,y1)-(x2,y2)
Geef twee punten (x3,y3) en (x4, y4) zodat de middelloodlijn door die punten loopt.
Eerst nemen we het midden van de lijn:
x3 = (x1+x2)/2 en y3=(y1+y2)/2
De loodlijn is een kwartslag gedraaid t.o.v. de oorspronkelijke lijn.
Dat betekent:
1) Wat de oorspronkelijke lijn naar rechts gaat, gaat de loodlijn naar boven.
2) Wat de oorspronkelijke lijn naar boven gaat, gaat de loodlijn naar links.
- 1) Vanaf (x3, y3) gaat de loodlijn dus (x2-x1) naar boven.
Dus y4 = y3+x2-x1
- 2) Vanaf (x3, y3) gaat de loodlijn dus (y2-y1) naar links.
Dus x4 = x3-(y2-y1) ofwel x4 = x3-y2+y1
Totaal:
x3 = (x1+x2)/2 en y3=(y1+y2)/2
x4 = x3-y2+y1 en y4 = y3+x2-x1
Reddie
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Leuk, maar niet onoplosbaar.
De rc tussen de twee punten is dan (y2-y1)/(x2-x1).
De rc van de middelloodlijn wordt dan -(x2-x1)/(y2-y1)
Schrijf de middelloodlijn als:
(y-y3) = -(x2-x1)/(y2-y1) * (x-x3)
en schrijf dit om naar
(y-y3)*(y2-y1)= -(x-x3)*(x2-x1) .
Met x3=1, y3=0, (x2-x1)=2, (y2-y1)=0 volgt dan:
(y-0)*(0)=(x-1)*(2), oftewel (x-1)*(2)=0, oftewel
(x-1)=0, oftewel x=1. (Ik neem aan dat je dat bedoelt). Dezelfde truc pas je toe op de het tweede geval.
Reddie
12 jaar geleden
cestbiencovitz kon zijn handen weer eens niet thuis houden, en kwam nog met een andere invalshoek. Die heb ik hieronder geplakt. Gegeven een lijn door 2 punten. (x1,y1)-(x2,y2)
Geef twee punten (x3,y3) en (x4, y4) zodat de middelloodlijn door die punten loopt.
Eerst nemen we het midden van de lijn:
x3 = (x1+x2)/2 en y3=(y1+y2)/2
De loodlijn is een kwartslag gedraaid t.o.v. de oorspronkelijke lijn.
Dat betekent:
1) Wat de oorspronkelijke lijn naar rechts gaat, gaat de loodlijn naar boven.
2) Wat de oorspronkelijke lijn naar boven gaat, gaat de loodlijn naar links.
- 1) Vanaf (x3, y3) gaat de loodlijn dus (x2-x1) naar boven.
Dus y4 = y3+x2-x1
- 2) Vanaf (x3, y3) gaat de loodlijn dus (y2-y1) naar links.
Dus x4 = x3-(y2-y1) ofwel x4 = x3-y2+y1
Totaal:
x3 = (x1+x2)/2 en y3=(y1+y2)/2
x4 = x3-y2+y1 en y4 = y3+x2-x1

Andere antwoorden (1)

Door je twee dingen te realiseren:

1) De lijn gaat door het midden van de rechte lijn die je tussen die twee punten kan trekken.
Dus door x=(x1+x2) /2 en Y=(Y1+y2/)2.

2) De richtingscoëfficiënt moet zodanig zijn dat de lijn haaks op de rechte lijn tussen die twee punten staat.
Noem de richtingscoëfficiënt van de lijn tussen de twee punten a. Dan staat een lijn met de richtingscoëfficiënt -1/a daar haaks op.

Op basis van deze informatie kan je de vergelijking van de middelloodlijn tussen 2 punten opstellen.