Hoe stel je een vergelijking op als je slechts een uitkomst hebt?

Als je een vergelijking moet opstellen van bijv de inhoud van een kubus of de oppervlakte van een vierkant en je weet bijvoorbeeld bij de kubus de inhoud is 61 hoe kun je dan met enkel deze gegevens een vergelijking opstellen om daarmee uit te rekenen welke ribben je nodig hebt om tot deze inhoud te komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je hebt niet 'alleen' een uitkomst, maar ook de bijbehorende formules:

Voor elke balk-achtige geldt: Lengte x Breedte x Hoogte = Inhoud.
Voor een kubus (een bijzondere balk) geldt bovendien: L=B=H

Dus L*L*L=61 en dat is een makkie...
(of B*B*B=61. of H*H*H=61 natuurlijk)

Voor een vierkant kun je het nu wel zelf uitpluizen, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat goed komen ;)

Andere antwoorden (1)

3D vormen met een "mooie" vorm, hebben altijd als formule voor de inhoud: Lengte * Breedte * Hoogte = Inhoud.
Een mooie kubus heeft altijd dezelfde lengte als breedte als hoogte.
Dus kan je stellen: Lengte * Lengte * Lengte = Inhoud.
Dus: L = 3e machtswortel van de inhoud.