Nee. Negatieve getallen zijn per definitie geen priemgetallen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat in de definitie staat 'Alle getallen die ... groter dan 1' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

De lijst van Eratosthenes geeft aan dat er alleen positieve priemgetallen zijn

Meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeef_van_Eratosthenes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort antwoord: nee.
Iets genuanceerder: dat hangt af van de definitie van een priemgetal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar 1 definitie van een priemgetal.
Nee.
Natuurlijk is 10 = -2 * -5, dus je zou kunnen volhouden dat zowel -2 als -5 priemgetallen zijn. Echter de definitie van priemgetallen zegt dat het getallen groter dan 0 zijn. Een definitie is een afspraak, waar verder geen echte verklaring achter hoeft te zitten. Iets dergelijks geldt voor de wortel: de wortel uit 9 is 3 (3x3 = 9) en niet -3, alhoewel ook -3 x -3 = 9, want ook voor de wortel definitie geldt dat we alleen positieve (eventueel imaginaire) getallen beschouwen als mogelijke oplossing.