Is er een manier om de eerste paar decimalen van pi te onthouden?

Ik vraag me af of dat bestaat in het Nederlands, want ik weet dat je bijvoorbeeld in het Japans een soort rijmpje hebt waardoor mensen een heel aantal decimalen kunnen onthouden....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Het beste antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_%28wiskunde%29#Geheugensteuntjes_en_dergelijke

Mnemotechnieken om de cijfers van π te onthouden worden samen humoristisch aangeduid als Piphilologie. Het woord is een duidelijke woordspeling op Pi zelf en het linguïstische onderzoeksgebied filologie (Engels: philology).

Een bekend voorbeeld van een geheugensteuntje voor de cijfers van π komt van Isaac Asimov [10]

How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!

In dit voorbeeld staat het aantal letters in ieder woord voor de opeenvolgende cijfers van π: 3,141.592.653.589.79. Er zijn piphilologisten die gedichten hebben geschreven om meer dan 100 cijfers te coderen.

Een Nederlands voorbeeld (de ij telt voor één letter):

Wie π voor 't eerst berekende
hij sterft nooit!

Of:

Wie U kent o getal, belangrijk en gepast,
vindt een rijker waarheen,
ankervast

Een ander voorbeeld:

Wie u eens π heeft verzonnen in aloude tijden
was nooit begonnen inderdaad spoedig geëindigd
als hij had ingezien
welk gezeur de cijfers bien

En nog vier:

Mag 't kind 't paard roskammen en voeren?
Zeg 't moet u zeker verheugen te kunnen geven dit getal
Eva, o lief, o zoete hartedief, uw blauwe oogen zijn wreed bedrogen
Wat u door 'n domme ezelsbrug te kennen, immer met gemak onthoudt.

Het is net zoiets als een telefoonnummer onthouden. Dat lukt je toch ook na een paar keer oefenen? Dan moet dit ook kunnen. 3.141592654