hoe reken je de inhoud van een cilinder uit zonder rekenmachine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere vraag maar ik ben wel nieuwsgierig. Wat versta je met, zonder rekenmachine. Is dat wel met pen en papier? of uit t hoofd?
Met pen en papier kun je het redelijk exact uitrekenen. 3.141592 * straal^2 * hoogte. Waarschijnlijk maken veel decimalen niet veel uit. Als ik t goed onthouden heb heb je maar 11 decimalen nodig om de omtrek van de aarde op de millimeter nauwkeurig uit te rekenen.

Antwoorden (5)

3.14*straal^2 * hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ga ik proberen
De hoogte van de cilinder * pi * straal * straal. Waarbij pi = 3,14
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt met pi? Pi is ongeveer 3,141592. Je kan gewoon hoogte × straal × 3,14 uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inhoud = diameter x diameter x hoogte x 80%
Die 80% is een benadering van ¼π.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door net te doen als of de cilinder een vierkante balk is. De zijden van de basis zijn dan gelijk aan de diameter. De hoogte is de lengte van de balk. Van die inhoud trek je eenvijfde(die 4 hoekjes) van af. En je hebt snel een goede benadering uit je hoofd gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ga proberen