Je examen bestaat uit twee delen. Het eerste deel staat op 30 punten en het tweede deel op 70 punten. (Zie verdere uitleg)

Uiteindelijk worden de punten herleid naar 20. Op het eerste deel heb ik 12 op 30. Hoeveel op 20 heb ik momenteel? (Of heb ik al minstens?)

Graag berekening gezien :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat de vorige antwoorden overeenstemmen met wat de vragensteller bedoelt... Die 12/30 stemt enkel overeen met een 8/20 als dat het enige cijfer zou zijn, maar er komt nog een deel op 70 bij. Dat blijkt ook uit de reactie "Dus als ik 0 op 70 haal, dan heb ik nog altijd 8 op 20? (Niet dat ik dat van plan ben) ^^"; dit klopt dus niet.

Als je 12/30 hebt en er moet nog een onderdeel op 70 komen, dan heb je voorlopig 12/100 met nog 70 punten te verdienen. Die 12/100 komt overeen met een voorlopige 2,4/20 (alles delen door 5), een heel stuk minder dan 8/20 dus. Als je dus effectief slechts een 0/70 haalt op het tweede deel, dan heb je een eindscore van 2,4/20.

Interessant is misschien de volgende vraag: hoeveel moet je nog op het tweede deel (op 70) scoren om in het totaal toch aan een 10/20 te komen? Voor een 10/20 moet je in het totaal 50/100 scoren en daarvan heb je al 12/30. Je moet nu dus nog 50-12 = 38 halen op 70 in het tweede deel.

Dat je meer dan de helft moet halen in dat tweede deel, is ook logisch. Je hebt op het eerste deel immers minder dan de helft gehaald (12/30), dus om nog aan de helft in het totaal te komen zal je meer dan 50% op het tweede deel moeten scoren.

Zo duidelijk? Anders reageer je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een perfect antwoord. Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan; probeer toch maar goed te scoren op dat tweede deel ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik proberen en doen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe pas door jouw uitleg snap ik wat de vraagsteller bedoelde. Waarom wordt er eigenlijk herleid naar 20 en niet naar 10? Is dat gebruikelijk op sommige opleidingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is het alleszins zo dat scores aan universiteiten, en mogelijk ook aan hogescholen, bijna steeds op 20 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Tom slaagt de nagel op de kop :)

Andere antwoorden (2)

op het eerste deel heb je 12 van de 30 goed, dat is 12/30 =
2/5 (delen door 6) als je dit wilt herleiden naar de 20 doe je 2/5 * 20 = 8.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik 0 op 70 haal, dan heb ik nog altijd 8 op 20? (Niet dat ik dat van plan ben) ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet - je haalt nog geen 3/20 als je 0/70 haalt met enkel de score van 12/30. Vollediger antwoord komt eraan.

12/30=8/20

=4/10 , Als je dat ziet is het makkelijk naar de rest terug te rekenen.