Hoe kan het dat er bij een onderzoek het boven de 100% uitkomt?

Ik ben bezig met een opdracht en daarvoor lees ik een onderzoek waarin meerdere keren het opgetelde boven de 100% uitkomt. Voorbeeld:

Segment X Allen Index
Man 42% 42% 98
Vrouw 59% 58% 101

Onder segment X is het totaal dus 101%. Hoe kan dit? Ik zie het vaker voorkomen in dit onderzoek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IS het niet zo dat er bij 42 procent van alle mannen segment x is aangetroffen? Want dan zou het nergens op slaan om het op te tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allen staat voor de hele markt en Segment X is dan een bepaald gedeelte van die markt. Dus Segment X heeft evenveel mannen als gemiddeld. Maar de vraag is dus hoe het kan dat bij Segment X ineens het totaal op 59% uitkomt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je het dan optellen. Het geeft toch alleen aan dat 59 procent van de vrouwen met segment x bezig zijn. En 42 procent van de mannen? Of geeft het aan dat van de mensen die met segment x bezig zijn, 42 procent man is en 59 procent vrouw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is die 59% gewoon een foutje.

Het beste antwoord

Het is een indexatie. En de resultaten zijn onlosmakelijk verbonden met de vorige en het begin, zo pas kan het gesnopen worden.

Allen is toevoer naar segment x, het enige wat ik niet kan lezen in het tabel, is of bij segment x het aantal kan dalen.

Vrouw is gestegen met 1% meer segment x. De vorige index moet zijn 100 bij Vrouw. En een index van 98 bij Man betekent dat het over het verloop van onderzoeken uiteindelijk 2% gedaald is, maar in deze resultaat is voor Man niks veranderd.

Even voor de duidelijkheid je moet de tabel van links naar rechts bekijken voor Man en Vrouw, anders zouden er onder de percentages wel totaal cijfers staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat er wordt uitgegaan van een index van 100. Dat is niet hetzelfde als 100 procent. Iets wat gemeten wordt kan hoger of lager zijn dan de index. Meer dan 100 procent lijkt me onwaarschijnlijk, want is het maximale wanneer je deelgegevens bij elkaar optelt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier nog wat meer professionele uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de percentages, waar je naar vraagt, gaat dit om afrondingen van de exacte gegevens. Hierdoor kan een procent verschil optreden, als op het verkeerde moment wordt afgerond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn afrondfouten. voorbeeldje:
33,3 + 33,3 + 33,4=100,0
Rund je eerst af, dan krijg je 33+33+33=99.

Toegevoegd na 31 seconden:
Rund = Rond