Hoe bereken je sommen als 2 keer de wortel van 8? Er komt 4 keer de wortel van 2 uit maar snap niet hoe je dat uitrekent. Kan iemand helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik hoop dat mijn plaatje genoeg duidelijkheid bied? Toegevoegd na 1 minuut: Bij mij blijft het plaatje de hele tijd laden, maar als ik er op klik werkt hij wel.

Het plaatje van de vorige antwoord maakt duidelijk dat je wortel(8) kunt schrijven als wortel(2*2*2) of te wel wortel(2^2 *2) en je weet: wortel(2^2) = 2. Dat geldt voor ieder kwadraat in een wortel. Maar wortel(2) blijft wortel(2) => dus wortel(8) = 2 wortel(2) en als je dat met 2 vermenigvuldigt krijg je 4 wortel(2). Dus moet iedere keer proberen om een getal in de wortel te schrijven in kwadraten. Bijvoorbeeld wortel(36) = zelfde als wortel(2^2 * 3^2). Trouwens, je mag dat alleen met je rekenmachine uitrekenen als je gevraagd wordt om de som te benaderen. Bij berekenen mag dat niet.

wortel 8 is 2 maal wortel 2 (beide zijden kwadrateren geeft 8 = 4 x 2). 2 keer wortel 8 is dus 2 x 2 x wortel 2.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100