Kan mijn rekenmachine (TI-84 Plus) deze som uitrekenen?

De som is x^3-4x^2+3=0
Ik moet de x-waarden voor de snijpunten met de y-as geven. Dat moet ik doen met mijn rekenmachine. Dus ik vul de formule in in mijn rekenmachine en ik druk op Graph. Er komt een grafiek. Ik moet volgens het boek de x-waarden uitrekenen door middel van de zero mode. Ik geef de linker bocht aan, daarna de rechter, daarna waar het snijpunten ongeveer zit en dan krijg ik als bericht:

Err:bound

Weet iemand waar dit aan ligt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is misschien een beetje lastig gesteld, maar ik moet gewoon de vergelijking oplossen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Volgens mijn antwoorden boek moeten dit de antwoorden zijn:

x= (ongeveer teken) 0,79 v x=1 x= (ongeveer teken) 3,79

Toegevoegd na 2 uur:
Beste mensen,
Ik heb nog steeds niet de goede manier gevonden.
Ik wil het volgens het boek doen, dus met zero mode, maar hoe moet dat? Dat is alles wat ik vraag.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het al gevonden :)
Het bleek veel simpeler dan ik dacht.
Ik had op de een of andere manier de bounds verkeerd gedaan ofzo

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon plotten die grafiek, naar de tabel gaan met seconde -> table ( rechtsbovenin) Kun je er zo naartoe scrollen.

Wat je waarschijnlijk fout hebt gedaan met je rekenmachine is het volgende. Voor de linkerkant kies je het punt wat links van het snijpunt ligt, voor de rechterkant het punt wat rechts van de snijpunt ligt. Je moet er voor zorgen dat je niet twee snijpunten tegelijk hebt. Deze som is ook zonder rekenmachine op te lossen x³-4x²+3=0 Stel: x²= p, dan krijg je het volgende: p²-4p+3 = 0 Door dit te ontbinden in factoren krijg je het volgende: (p-1)(p-3) = 0 p-1=0 of p-3=0 p=1 of p=3 Nu zetten we de x² weer terug. x²=1 of x²=3 x = 1 of x = -1 of x = wortel(3) of x=-wortel(3) Voor x = -1 en x = -wortel(3) kloppen ook, want als ik een negatief getal kwadrateer, dan komt er ook weer een positief getal uit. Toegevoegd na 1 uur: Mijn berekening zonder rekenmachine klopt niet!! Alstublieft negeren dus!

Bij Y1 vul je in: x^3-4x^2+3 Bij Y2 vul je in: 0 Nu ga je naar de grafiek, druk je op Second, dan op Calc, en dan kies je intersect. Nu kies je waar ongeveer het snijpunt zit, en dit doe je drie keer.

Kijk ook eens op onderstaande site... Heel makkelijk, qua formules.

Bronnen:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=x^3-4...

x=0, de snijpunten met de y-as zijn gewoon bij x=0, dit is toch de vraag? ik snap je fout wel, je wilt de snijpunten met de x-as weten zeker, plot t, ga naar second-trace (calc menu), kies 2 (zero), ga links van de snijpunt met de x-as, daarna rechts, dan guess (enter) en je hebt t, doe dat 3x

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100