Hoe kun je 't' berekenen, als je hebt: 0,8^t=0 ?

Dit kan toch wel? Moet het dan met de 'log'toets? En hoe zet ik dit dan in de grafische rekenmachine?

(misschien is zo'n soort vraag al eerder gesteld, maar ik heb het helaas niet kunnen vinden. dus als het inderdaad al eerder is gesteld, tut mir leid.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je toch wel uit je hoofd..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet. Hoe zou jij het dan uit je hoofd doen? ('k heb net als antwoord gekregen dat dit onmogelijk is, wat eigenlijk ook wel logisch is...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de uitkomst 0 is, wat is dan t? Iets wat niks wordt, is met niets vermenidgvuldigd of tot de macht gedaan. T is dan toch 0?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, 0,8^0 = 1. 0,8^t kan niet als uitkomst 0 hebben.

Het beste antwoord

Nee dit kan niet a^b=0 kan alleen als a=0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt! 'k zat echt te twijfelen, maar nu weet ik tenminste zeker :) Wanneer kun je 'log' dan gebruiken? en hoe zet je dat in je rekenmachine?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2^3=8
dus de 2log 8 = 3
Vaak zit op een rekenmachine alleen de 10log en soms de e-log (ln)
maar dan kun je gebruiken dat: a-log b = c-log b / c-log b dus voor 2log 8 = 10-log 8 / 10-log 2 = 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals bedankt! We hebben dit vorig jaar gehad, maar het was helaas helemaal weggezakt.. Dus heel erg bedankt, ik snap het nu gelukkig weer ! ;)

Andere antwoorden (1)

ik neem altijd een makkelijk voorbeeld, namelijk 2^3=8
als je "t" niet weet dan los je dat met behulp van logaritme op.

de logaritme geeft je de machtsverheffing. in mijn makkelijke voorbeeld wordt dat 2log8is3.

in jouw opgave wordt dat dan 0,8log0 = t

dan doe je log0/log0,8 en wat komt daar uit ?

Toegevoegd na 9 minuten:
nee het kan inderdaad niet omdat "log0" niet bestaat. log0 betekent 10log0. er bestaat geen getal waar je tien mee kunt verheffen waardoor er 0 uitkomt. 10^0=1 10^1 =10 10^-1 = 1/10