hoe reken ik uit het rentepercentage van een maand naar een jaar uit?

bijvoorbeeld: een bank geeft een rente van 0.4% per maand. Hoeveel procent is de rente bij deze bank per jaar? Hoe reken ik dit uit en welke stappen moet je nemen?

Toegevoegd na 21 uur:
In het antwoordenboek staat het antwoord 4.9%. Mijn vraag is/was dus hoe ik tot dit antwoord kom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
35.4K

Het beste antwoord

0.4% schrijf je om naar 1.004.
Je rekent 1.004 tot de macht 12 uit (12 maanden in een jaar). Het antwoord is 1.04907. Dit is 4.907% per jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je het andersom uit wilt rekenen, dus van jaarpercentage naar maandpercentage, gebruik je het getal 1.04907 weer. Dit doe je tot de macht 1/12. Het antwoord is 1.004, oftewel 0.4%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
volgens mij is het gewoon *12 (aangezien als je een jaarrente wilt omrekenen naar maand, je ook deelt door 12) Maar ik weet dit zo niet zeker, dat ik je zo wou willen geloven :)
sterredag
12 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar dat is dan toch over het rentebedrag? en niet het rentepercentage? (wil dit best graag begrijpen) Ik zou het als volgt doen: Stel je hebt 100 euro op je spaarrekening, en je krijgt van de bank 12% rente op jaarbasis, dan reken ik dat dat dus 1% per maand is. (delen door 12) eerste maand =
1% op 100 = 101 euro
tweede maand is
1% op 101 = 102,01
derde maand is
1% op 102,01 = 103.0301
ronron1212
12 jaar geleden
snap niets van je uitleg smarty91
sterredag
12 jaar geleden
Ik vermoed dat de uitleg van Bliets de methode is om makkelijk uit te rekenen is wat je dan na een jaar precies krijgt omdat er per maand rente op rente wordt gegeven. dus wat voor percentage gebruik je op je inleg bedrag om te weten hoeveel rente je uiteindelijk krijgt/hoeveel geld je hebt na een jaar. ik reken het zelf altijd per maand uit, dus dan zou ik gewoon * 12 doen voor het rentepercentage wat er gegeven wordt, met dit percentage kan je echter weinig, omdat er per maand rente uitgekeerd wordt en rente op rente geld. Kortom, denk dat we beiden gelijk hebben, het rentepercentage wat de bank geeft zal simpel * 12 zijn, maar om te rekenen hoeveel je dan krijgt, gebruik je de methode van Bliets. Want je rekent dat niet per jaar uit, maar per maand eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron: de uitleg van smarty is prima.
@sterredag: als je doorgaat op de manier waarop jij begon, met 100 euro, kom je na 12 maanden uit op 112.68 euro.
Als je 100 x 1.12 doet, kom je slechts op 112,00 uit. De antwoorden zijn niet gelijk, dus kun je het op jouw manier niet berekenen.
sterredag
12 jaar geleden
hmmmm, dat geeft me iets om over na te denken :)
sterredag
12 jaar geleden
okey even nagedacht, met het antwoord 112, zou het betekenen dat er per maand niet de rente op rente geld (1% van 100 is 1 euro), en dat krijg je er dan elke maand bij, dan mis ik de rente op rente, die er in mijn berekening wel bijgenomen wordt, wat mis ik hier dan? wordt er dan niet per maand rente op rente berekend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sterredag: het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om een schoolopdracht, niet om daadwerkelijk een rentepercentage uit te rekenen voor een rekening. Als je gewoon 0.4% x 12 doet, krijg je geen punten op je examen. Precies, door gewoon 0.4% x 12 te doen in plaats van mijn methode, wordt de rente op rente niet berekend.
sterredag
12 jaar geleden
het ligt er dus aan hoe de vraag bedoeld wordt, de bank zal *12 aan rente geven. Als de vraag is hoeveel procent aan rente krijg je dan in totaal.... maakt de vraag anders. Maar als de uitkomt volgens jouw berekening dan 112 zou zijn in mijn voorbeeld, dan lijkt die ook niet te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd! Ik neem aan dat 1.004 de groeifactor is?

Andere antwoorden (2)

Je krijgt dan ongeveer 4,8% rente per jaar

Toegevoegd na 9 minuten:
105 0,40% 0,42
105,42 0,40% 0,42168
105,8417 0,40% 0,423367
106,265 0,40% 0,42506
106,6901 0,40% 0,42676
107,1169 0,40% 0,428467
107,5453 0,40% 0,430181
107,9755 0,40% 0,431902
108,4074 0,40% 0,43363
108,841 0,40% 0,435364
109,2764 0,40% 0,437106
109,7135 0,40% 0,438854
Totaal in een jaar is dat dus aan rente € 5,15
5,15/1,05 =4,90%

Dus simpel 12 *0,4 = 4,8
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de hoofdvraag.
sterredag
12 jaar geleden
De vraag is: hoe reken je dat uit
ronron1212
12 jaar geleden
Kun je niet lezen 12*0.4% =4.8%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo reken je dat dus niet uit. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om de manier waarop je dit hoort te doen (wiskunde-examen), en niet om de manier waarop je het kunt benaderen. Met 12 x 0.4% krijg je geen enkele punt.
ronron1212
12 jaar geleden
Veel plezier jongens
sterredag
12 jaar geleden
@ronron, je hoeft niet zo bijdehand te doen met kun je niet lezen, aangezien mijn reactie en de eerste reactie van bliets er al stond voor jouw aanvulling was geplaatst.
ronron1212
12 jaar geleden
Was het aan jou gericht dan
sterredag
12 jaar geleden
nah, ben dan geen jongen, maar mannelijk wordt ook vaak onzijdig gebruikt en je sprak wel in meervoud, als je het specifiek tegen iemand heb, zeg het er dan gewoon even bij :) en al was het niet tegen mij, mijn antwoord geldt wel ook voor hem, reactie stond er al voor jouw toevoeging.
Mijn antwoord zou dus toch zijn, gewoon * 12

dus: 4,8% = rentepercentage per jaar, wat de bank geeft.

Je kan echter met dit percentage niet uitrekenen over een jaar wat je krijgt, dit moet je per maand doen, omdat er rente op rente per maand berekend wordt (zover ik weet)

Je kan dus niet zeggen, ik heb 100 euro, dus na een jaar heb ik 104,80, want dan mis je de rente op rente.

Met 100 euro heb je de eerste maand namelijk al rente verdiend namelijk:

100,40

De 2e maand krijg je over die 40 cent rente, ook weer rente

dus:

0.4% over 100.40 = 100.8016

Op die manier krijg je uiteindelijk dus meer rente dan simpel 4.8% over het hele jaar gezien vanwege de rente op rente.

Volgens mij zijn daar de termen effectieve en nominale rente voor bedacht.

De vraag is welk type rente bedoel je in je vraag.

Een handige omreken tool vind je hier:

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier staan dus ook de formulies bij.

Toegevoegd na 3 minuten:
lol formulies = formules
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Goed nagelezen in mijn antwoord staat alles in inclusief de maand rente met de rente over de maand daarna
sterredag
12 jaar geleden
dit heb ik niet nagelezen uit jouw antwoord, want ik had het al over de rente op rente in mijn reacties op bliets. die wel gelijk heeft dat 12 % / 12 = 1 procent per maand, en dan daarmee rekenen uiteindelijk uitkomt op meer dan 12 % per jaar