hoe weet een computer welk getal ik in mijn hoofd heb? (zie uitleg)

Neem een willekeurig nummer van twee cijfers in gedachten (bv. 61).
Tel de twee cijfers samen (in ons vb; 6+1=7).
Trek dit resultaat af van uw gekozen nummer (in ons vb; 61-7= 54).
Onthoud de uitkomst (in ons vb; 54).

dit zijn de vragen die de computer me vraagt te doen
doe ik...
...en vervolgens zegt de computer welk getal ik had

hoe kan dit?
http://www.e-quies.com/think/index.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5.2K
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Leuke vraag! Wat ik ook invul, het klopt. En de afbeeldingen zijn telkens verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel bizar, zeker omdat je verder niks hoeft in te vullen op die site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie je maar hoe ontzettend eenvoudig het is mensen om de tuin te leiden met iets dat 'ongelofelijk' lijkt maar feitelijk alleen maar ongelofelijk voor de hand liggend is.

Het beste antwoord

Er komt altijd een veelvoud van 9 uit. Dus 9, 18, 27 etc. En je ziet in het schema met de plaatjes ook dat bij al deze getallen dezelfde afbeelding staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zal een wiskundige formule achter zitten, waaruit altijd het door jou gekozen getal komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een kwestie van bepaalde vaste formules, die ik als kind al kende als 'goocheltrucje'.
Zie ook bijvoorbeeld http://www.goeievraag.nl/vraag/rekentruc.201202. Dat is een eenvoudige, het kan ook ingewikkelder. Bijvoorbeeld met kaartjes. http://lerengoochelen.close-up-magie.be/48/een-leeftijd-raden. Zelf vind ik uit het hoofd altijd een beter effect geven.

En wat een mens kan, dat kan een computer natuurlijk ook. Alleen dan nog veeeel knapper.

Kort gezegd is het getal dat jij in je hoofd hebt X.
Na een hele reeks bewerkingen krijg je dan getal Y.
De bewerkingen samen leveren het getal Z op.
Dan hoeft de goochelaar (of computer) alleen maar Z van Y af te trekken (of op te tellen, net hoe het trucje in elkaar zit) om getal X te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt allemaal, maar de computer heeft geen enkel cijfer van mij gekregen. Geen X en Geen Y en Geen Z. dus hij kan de een niet van de ander afleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, X is het getal dat jij in je hoofd hebt, dat is voor jouw bekend, maar voor de computer onbekend.
Y is het getal dat jij opgeeft na al die berekeningen (de uitkomst dus), dus die is voor de computer en voor jou bekend.
Z is het 'geheime' getal danwel formule dat de computer kent, en dat hij moet 'verwerken' met uitkomst Y, zodat hij getal X kan 'raden'.
Dus ja, hij kan de één van de ander afleiden. Simpel gezegd :
1 +2 = 3, dus 3-2=1.
Jij weet 1, moet er 2 bij optellen, uitkomst drie.
Geef de computer uitkomst 3 op, hij trekt er weer 2 van af en komt op jouw geheime getal 1.
maar dan lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De computer heeft je feitelijk Z gegeven (de reeks formules), en jij geeft HEM getal Y, dus indirect 'verklap' je hem ook je 'geheime' getal X. Erfelijkheidsleer is écht ingewikkelder, hoor ;-)
Uit de berekening komt altijd een veelvoud van 9,

En als je goed kijkt zijn alle plaatjes met een volgnummer wat in de tafel van 9 zit precies hetzelfde.

Zo makkelijk kan de illusie van gedachten lezen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stap is om een willekeurig cijfer in gedachte te nemen. Als je 34 neemt, krijg je 7 als je de twee getallen bij elkaar optelt. 34-7=27 en 27 is een veelvoud van 9. Bij elk getal komt er een veelvoud van 9 uit: 81-9=72, 56-11=45, 23-5=18 enz. Als je daarna de plaatjes bekijkt, zie je dat bij alle veelvouden van 9 de afbeeldingen steeds gelijk zijn. De computer laat dus gewoon zien welk plaatje hij bij elk veelvoud van 9 heeft gezet. Niks magisch aan! ;)