Wat wordt nu precies bedoeld met de opmerking dat verhoudingen ongestandaardiseerde waarden zijn en procenten juist gestandaardiseerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K

Het beste antwoord

Een en dezelfde verhouding kan je met verschillende getallen weergeven.

Bijvoorbeeld: stel dat ik een verhouding 1 op 4 heb. Dat is dezelfde verhouding als 10 op 40. En dat is weer dezelfde verhouding als 25 op 100, en als 250 op 1000, of als 16 op 64 ..... en zo voorts. Dat komt omdat een verhouding eigenlijk een breuk is, en die kan je ook op verschillende manieren schrijven, hoewel er steeds hetzelfde uitkomt:

1/4 = 10/40 = 25/100=250/1000 = 16/64 = 0.25.

Bij procenten reken je altijd alle verhoudingen terug naar 'hoeveel het op 100 ' is, daar 'standaardiseer' je het op. Dus bijvoorbeeld bovenstaande verhouding 1:4 wordt dan altijd

25 op 100 = 25 %.

En die verhouding kan je dan dus maar met één percentage (nl 25%) beschrijven. En zo is het dan gestandaardiseerd.
kierkegaard47