Waarom is "Meneer van Dale wacht op antwoord" niet meer goed?

Ik heb op school dit regeltje geleerd maar dit hebben ze een antal jaren geleden veranderd.
Delen is nu gelijk aan vermenigvuldigen.
Kan namelijk leuke verrassingen opleveren. 20:5x4 zou volgens de huidige regels dus 16 opleveren, maar volgens de door mij geleerde methode 1.
Dan zijn er dus in het verleden ontelbare foute berekeningen gemaakt als je het met de huidige regel vergelijkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
24.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wordt mij dat niet verteld ? Ik weet weer van niks.....

Het beste antwoord

Goede vraag.
De enige reden die ik op het internet kan vinden is:

"De volgorde stemt nu overeen met die van Excel."

Wow, Bill Gates heeft de wereld veranderd.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het zo is afgesproken. Verder heeft het geloof ik ook met de rekenmachines te maken ofzo. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik heb hem nooit hoeven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een beetje de klok en de klepel, sorry, maar dit is een reactie en geen antwoord, een keer een minduimpje van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is dit het beste antwoord dat ik tot nu toe heb gezien. Wiskunde *is* namelijk een set afspraken. Zoals de afspraak die we vroeger geleerd hebben als 'meneer Van Dale wacht op antwoord'. Die volgorde is volstrekt arbitrair. Hij heeft niets te maken met de echte wereld, hij heeft alleen invloed op de vraag of je wel of geen haakjes moet plaatsen om duidelijk te maken in welke volgorde je een berekening uit bedoelt te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is zeker geen reactie.
Machtverheffen en worteltrekken zijn twee zijden van dezelfde medaille.

Delen en vermenigvuldigen zijn twee zijden van dezelfde medaille.

Optellen en aftrekken zijn twee zijden van dezelfde medaille.

Dit betekent dat elke som omgetoverd kan worden in een som waarin je op een andere manier naar hetzelfde antwoord gaat. Vier keer drie is hetzelfde als Vier gedeeld door éénderde. Het zou dan ook niet correct zijn om de ene voorrang te geven boven de ander - er staat wiskundig gezien hetzelfde. Als er een deel van de som voorrang heeft boven de M/W > D/V > O/A, dan heb je daar een ander middel voor; de haakjes. Die hebben voorrang boven dit alles - een deelsom tussen haakjes wordt uitgewerkt voor de hoofdsom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik (jaargang 1966) heb MVDWAO nog geleerd. Maar al wel in de vorm M-VD-W-OA. Ofwel: eerst komt M, dan V en D met dezelfde prioriteit, dus die doe je in de volgorde waarin je ze ziet. Daarna W, en tenslotte O en A, ook die met dezelfde prioriteit.

Dus 20:5x4 is, volgens "mijn" MVDWOA, gewoon 16.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik idem, en zo pas ik het ook nog steeds toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das vreemd, ik ben van bouwjaar '70 en wij hebben geleerd dat vermenigvuldigen voor delen gaat behalve wat tussen de haakjes staat, dat moet je eerst doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus volgens jou zou 20:5x4 gelijk aan 1 zijn? Volgens mijn school is 20:5x4 gelijk aan 16. Maar 20
---
5x4 is gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van 68, en neem an dat het na die tijd niet meer veranderd is. Ik heb ook geleerd dat VD en OA gelijkwaardig zijn en 'in volgorde' berekend moeten worden.
Ik heb het ook geleerd op de basisschool maar toen ik op de middelbare zat bleek het anders te zijn.
X en / zijn gelijk
+ en - zijn nu gelijk
Ener zijn nog twee dingen gelijk wortel en kwadraat volgens mij maar dit durf ik niet te zeggen. Vroegere berekiningen zijn denkik niet per defenitie fout omdat dit niet per defenitie goed is, het is gewoon wat je afspreekt.

Toegevoegd na 40 seconden:
Het is inderdaad wortel en kwadraat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat met deze regel Nederland uit de pas liep. Aangezien de maatschappij steed mondialer wordt en opleidingen en handel steed internationaler heeft men het van belang geacht dat we de regel hebben aangepast naar de regel zoals men die wereldwijd in de wetenschap hanteert.

Er zijn hierdoor niet ontelbare foute berekeningen gedaan zolang de maker van de som en degene die hem opgeeft maar dezelfde regels hanteren. In Nederland was dat in 1990 MVDWOA en zo konden Nederlanders prima hun sommen wisselen, vandaag de dag gebruikt de hele wereld HMWVDOA.

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/22218

In ons rekenonderwijs dient de regel 'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord' (MVDWOA regel) aan internationale normen aangepast te worden.

Het reken-wiskundeonderwijs is niet statisch en ontwikkelt zich steeds verder. Internationaal behoren we de ontwikkelingen op de voet te volgen. In dit kader hebben we een achterstand in te lopen wat betreft de nieuwe volgorde m.b.t samengestelde rekenbewerkingen.