valt een cirkel onder het tientallig stelsel of het twaalftallig stelsel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag met je toch echt nader verklaren. Wat is de relatie tussen een tallenstelsel met een geometrische vorm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uche - uche - uche. moeilijk. Maar verderop bij wildelely heb ik het nader verklaart, ik was eerst op zoek naar iemand welke zich hierin verdiept.

Antwoorden (4)

De verdeling van de cirkel in 360 graden neemt niet weg dat deze graden gewoon in het tientallig stelsel worden uitgedrukt.

Toegevoegd na 21 uur:
Kijk voor een uitgebreider antwoord op mijn reactie onder het antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verband tussen beide. Een cirkel is een vorm, waarvan je allerlei attributen wel in een waarde kunt vatten die je dan weer in een talstelsel kunt weergeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het decimaal talstelsel is samengesteld uit de getallen 0 t/m9.
Een cirkel is een meetkundige figuur. Het een heeft niets met het ander te maken, maw de cirkel val niet onder een talstelsel.

Toegevoegd na 4 dagen:
De indeling van een cirkel valt natuurlijk wel onder een getalstelsel, maar dit is nog steeds een decimaal stelsel. Na de uitvinding van de klok moest een bruikbare verdeling gevonden worden voor de 12 uren waarin heel vroeger al een dag ingedeeld was en dus ook voor de 24 uren waaruit een etmaal bestaat. Maw, er moest een bruikbare verdeling gevonden worden tussen minuten en graden. Daarvoor heeft men gekeken naar de verdeling van de aarde die in 360 graden was ingedeeld. Het getal 360 is nl door een veelvoud van getallen deelbaar, zoals 2, 4, 6, 9, 12, 30, 60, etc. Door een etmaal in 60 stukjes te verdelen, kreeg men 24 uur * 60 stukjes = 1440 stukjes of wel minuten per 24 uur. Elke graad werd dan 1440 : 360 = 4 minuten, een mooi heel getal. Iedere andere onderverdeling geeft gebroken getallen en daar valt moeilijk mee te rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. Ik was op de eerste plaats benieuwt naar de antwoorden welke gegeven werden.Maar deze lopen nogal uiteen. Daarom zal ik wat duidelijker zijn. Een klok is een cirkel, deze is( normaliter)rond bestaat uit 12 uren-60 minuten- 60 seconden is een minuut. Vroeger hadden wij een prikklok op de fabriek welke een uur door 100 deelde, dus in het 10 tallig stelsel zo werkt volgens mij ook de omtrek van de aarde, deze wordt ook niet door 100 gedeeld om graden of minuten en seconden te krijgen om een gedeelte van de aarde te laten zien of uit te rekenen.
Volgens mij behoort dit tot het 12 tallig stelsel en zijn wij
vroeger onbewust met het 12 tallig stelsel opgegroeid. Mocht het anders zijn wil ik dit toch graag weten, maar dan moet het wel wetenschappelijk zij onderbouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is inderdaad niet duidelijk gesteld, maar met de reactie hierboven komen we al verder. De verdeling van de wijzerplaat van een klok is eenvoudiger als je hem in 12 uren verdeelt, voor de kwartieren deel je hem in vieren (logisch).
Als je van een 10-urige wijzerplaat uit zou gaan wordt dat lastiger. 12 is deelbaar door 2, 3, 4 en 6
10 alleen door 2 en 5 - je hebt dus minder regelmatige verdelingen. De prikklok verdeelt het uur wel in honderdsten omdat dan de salaris-berekening makkelijk was: je kon de gedeeltelijke uren gewoon optellen en je wist hoeveel het percentage van het uurloon uitbetaald of ingehouden moest worden. Ik heb zelf ook zo'n prikklok gehad, die had een gewone wijzerplaat, maar het afdrukstempel gaf de tijd in uren en procenten van uren, verdeeld in 20 stapjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er schijnt goed over nagedacht te zijn toen men de cirkel in een x tallig stelsel zette, het is inderdaad het 10tallig stelsel omdat dit door de meeste stappen deelbaar is.
Bij het tekenen van een cirkel komen de graden niet automatisch mee.
Het is aan de mens om het op een handige manier te verdelen. Een cirkel verdelen in 360' is handig vanwege het grote aantal delers dat 360 heeft. Zo kan je uit je hoofd heel makkelijk berekenen hoeveel graden 1/5e cirkel heeft bijv.

Als je het hebt over de verhouding tussen de cirkel en de diameter, zouden we het dan een pi-delig stelsel kunnen noemen? Beetje een onzin benaming, maar de verhouding tussen de diameter/radius en de omtrek is eigenlijk het enige getal dat je hebt in een cirkel.
De rest is bedacht door mensen.