Hoe bereken je de snelheid van het uiteinde van de wieken van een windmolen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
4K

Het beste antwoord

Meet hoe lang een wiek is, gemeten vanaf het midden van de as. Laten we die lengte L noemen.

Per rondje legt het uiteinde van de wiek een afstand van 2*pi*L af.

Meet hoe lang het duurt voordat de wieken precies één keer rondgedraaid zijn. Of, als je preciezer wilt meten: meet hoe lang het duurt om tien rondjes te maken, en deel het antwoord door tien.

Laten we de tijd voor één rondje T noemen.

De snelheid van de uiteinden is dan 2*pi*L/T . Dat is in m/s. Wil je omrekenen naar km/u, dan moet je dat nog met 3,6 vermenigvuldigen.