hoe leer je het best wiskunde?

ik heb voor de zoveelste keer een buis voor wiskunde, ik leer superhard maar als dat examen voor mijn neus ligt weet ik nix meer, leer ik dan verkeerd? hoe leer ik tegoei?

Toegevoegd na 45 minuten:
(14 jaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is je leeftijd?
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet leren. Snappen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Cryofiel ;)

Antwoorden (13)

Door te oefenen, wiskunde kun je echt alleen leren door te oefenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit wel, Je moet gewoon oefenen.
Goed de theorie lezen, veel opdrachten maken en oefenen.
suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien probeer je teveel uit je hoofd te leren, zonder verbanden te zien. Is er niet iemand die het je nog eens uit kan leggen, soms zie je het verband wel, als het allemaal net iets anders uitgelegd wordt
12 jaar geleden
Oefenen. Blijf de stof voor wiskunde oefenen, gewoon altijd je huiswerk maken (hoe moeilijk dat ook is, ik weet het:)), d-toetsen doen, herhalingen, extra trainingen enzovoorts. Wiskunde kun je niet echt leren maar moet je gewoon kunnen. Als je lang genoeg de stof oefent word je er vanzelf beter in.

Nog een goeie: leer van je fouten. Pak je vorige proefwerk/examen erbij en kijk wat voor fouten je hebt gemaakt. Slordigheidsfouten? De vraag niet goed gelezen? Dat komt veel vaker voor dan je denkt! Bovendien erg zonde. Neem de tijd tijdens je toets en ga niet overhaasten, dan maak je veel meer onnodige fouten.

Herhaling is ook een belangrijke. Het heeft weinig nut om een week voor de toets keihard te gaan leren. Op de lange termijn oefenen werpt echt zijn vruchten af!

Geloof me, dit komt goed. Op mijn school zat namelijk een meisje in de zesde klas die altijd met de hakken over de sloot ging, hoe hard ze ook leerde. Uiteindelijk ging ze er met haar leraar voor zitten en samen hebben ze haar vorige proefwerk héél uitgebreid bestudeerd. Al haar fouten hebben ze genoteerd en het meisje heeft hier extra aandacht aan besteed tijdens het leren, zodat ze die fouten niet nogmaals zou maken. En wat haalde ze? Een 8 voor haar proefwerk! Het hoogste van alle biologie-leerlingen! Dit klinkt echt cliché, ik weet het, maar mijn (en haar) bio leraar heeft het ons verteld. Dus geef de hoop niet op!

Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt (en sorry als dat niet zo is;)).

Toegevoegd na 1 minuut:
In de antwoorden boven mij staat al twee keer vermeld dat oefenen de sleutel is, hihi ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel mogelijk oefenen bijv ook opdrachten van internet halen en goed nadenken wat je eigenlijk doet dus niet gewoon wat x en - en dan ben ik er wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ophouden met leren. Ophouden met oefeningen eindeloos maken. Maar ga nu proberen te begrijpen hoe het werkt. Wiskunde is een vak wat je puur op logica kan leren. Alles zit logisch in elkaar. Als je leraar bv je niet kan uitleggen hoe Sin/Cos/Tan, driehoeken en cirkels in elkaar passen, zoek een andere docent, en vraag of die je een keer eea kan uitleggen.

Snappen is belangrijker dan leren bij Wiskunde, en Natuurkunde (Natuurlijk zijn er basis regels die je moet weten, maar het gros is: Begrijp hoe het werkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip. Zorg dat je de examens fris ingaat door die dag ervoor eens wat leuks te doen, zonder te studeren. Mensen die een dag van te voren en erger nog op de dag zelf studeren gaan met veel meer spanning een examen in, met wellicht een onvoldoende als gevolg.

De kunst is door ruim van te viren te beginnen de stof in je lange tetmijn geheugen op te slaan in plaats van last minute korte termijn geheugen.

Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast veel oefeningen bestaan er getekende voorbeelden van functies zoals Y=AX2XBX+C.
Het helpt dan dez voorbeelden te visualiseren en te begrijpen, zoals wat doet de functie als je A verandert, wat voor functie verandering geeft B en waarom verschuift de functie met de waarde van C.
Dit is maar een voorbeeld.
De kern van mijn verhaal is dat je door besef te krijgen sneller en met minder stom stampwerkt de wiskunde gaat begrijpen.

Als je wiskunde begrijpt, blijft het -net als rekenvaardigheid- beter hangen en zie je in samengestelde formules de losse factoren en herken je functies.

Wiskunde is zweten of begrijpen.
met zweten kun je een goed cijfer halen maar zegt het je niets en ben je het snel vergeten.
Juist bij wiskunde is het de bedoeling dat je besef krijgt van abstracte benaderingtswijzen.

Zo heb ik het me pakweg 30-40 jaar geleden eigen gemaakt en weet ik veel wiskundige bewerkingen (en de formules) nog steeds.
Vooral voor mijn (pleeg) kinderen is dat handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je wiskunde beter leren door te begrijpen wat je doet.. Analyseer wat je doet en probeer hieruit je voordeel te halen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer eerst je theorie. Her maak dan zoveel mogelijk oefeningen. Laat het door je ouders verbeteren (of een leerkracht indien mogelijk). Kijk nu na of je alles snapt, zo niet vraag uitleg aan je leerkracht WI. Maak een goede planning en doe elke dag iets (bv. 1 hoofdstuk/dag). Schrijf de definities van elk hoofdstuk op een blad. De middag voor het examen moet je HERHALEN niet leren!!! Daarmee bedoel ik dat je het best alles al eens geleerd hebt voor die middag of je gaat beginnen stressen.
Veel SUCCES!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Kijk zeker je toetsen en taken na, want het meeste is gebaseerd op die oefeningen!!! Als jij je examen krijgt haal dan diep adem en ontspan je. LEES eerst je vraag goed. als je iets niet weet, blijf daar niet teveel steken , maar ga verder naar een volgende oefening.
Nog eens SUCCES!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommen maken sommen maken, en nog eens sommen maken ! en als je een vraag hebt gemaakt nakijken, wat heb je fout gedaan en waarom ? wat heb ik goed gedaan en waarom kan ik dat bij een andere opgave fout doen ?
en hoe moet ik een fout zo verbeteren dat hij goed is, dat ik hem ook kan toepassen in andere sommen ? verder kun je een beetje begrippen leren, maar die komen meestal niet in toetsen voor. Veel Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt ook goed om op youtube jouw lesmethode op te zoeken. Hier wordt het een keer anders uitgelegd.
Ik heb de volgende youtube accounts gevonden:
https://www.youtube.com/user/WiskundeAcademie
https://www.youtube.com/channel/UCxh9gCuKZEy5hv4NHpwOXhA
https://www.youtube.com/channel/UCQ093mR7RE9mm9l7Gw09PAw
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
opgave maken, als er theorie bij staat dat lezen en als je fouten maakt dan ga je die soort sommen maken.