Hoe kan de wortel van 1 Ampere nou 1 Ampere zijn terwijl de wortel van 1000 milliampere, 31 milliampere is?

Toegevoegd na 11 minuten:
Bedankt! Ik werd er gek van.
Die milli zie je natuurlijk als getal dus dan is idd wortel(1000) * wortel(10^-3) = 1
klopt het allemaal weer!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welke formule of hoedanigheid heb je de √ van ampére nodig? Hetzelfde geldt voor kilogram en gram of kilometer en meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg het me gewoon af, het leek me gek.
Maar bijvoorbeeld kan je zoiets gebruiken als je een multiplicator in een schakeling gebruikt met een opamp met negatieve feedback om zo de wortel uit je wisselstroom te bepalen voor een RMS meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is een van de betere voorbeelden van het waarom van de regel dat je altijd in hele SI eenheden moet werken.

Antwoorden (6)

ook de wortel van 1000 milliampere is 1 ampere.

Want milli betekent 1 duizendste. En moet je dus ook de wortel van nemen.

Wortel (1000/1000) = wortel (1000)/wortel(1000)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de wortel geen onderscheid maakt van benaming maar alleen van getallen
12 jaar geleden
De wortel uit (1000 . 10^-3) is toch echt 1, hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een beetje een rare vraag, want de wortel trekken uit een getal+eenheid heeft geen betekenis. Zelfs als de eenheid zelf een kwadraat is (bijvoorbeeld vierkante meter, m^2) dan vind ik het nog steeds raar om te beweren dat de wortel uit 100m^2 = 10m .
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er wordt juist gezegd dat je benamingen zoals ook m^2 niet moet/mag meenemen onder het wortelteken, maar wel "macht tekens" zoals kilo, millie, pico of mega.
De wortel uit 1 Ampère is niet 1 Ampère, net zomin als de wortel uit 1000 mA 33 mA is!
Wiskunde werkt (vooral) met dimensieloze getallen. De wortel uit 1 is 1 en de wortel uit 1000 is (iets meer dan) 33.
De wortel uit 1 Ampère zou de oplossing moeten zijn van een natuurkundige formule x^2= 1 Ampère en x zou dan uitgedrukt worden in wortel (Ampère). Een dergelijke grootheid x bestaat echter niet. Wat wel geldt:
Voor het oppervlak O van een vierkant met zijde z geldt: O= z^2 ; dus z= wortel (O). Als O= 1 m^2 is z= 1 m. Ook O= 10000 cm^2 en z= 100 cm.
In natuurkundige formules moeten dus niet alleen de getallen kloppen, maar ook de dimensies (eenheden van lengte, tijd, stroomsterkte enz.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet zomaar de wortel uit Ampere nemen. Ampere staat namelijk voor een hoeveelheid elektronen. Bijvoorbeeld als Ampere staat voor 1 miljoen elektronen, dan is de wortel uit 1 Ampere 1000. 1000 milliampere is 1000 x 1000 elektronen = 1 miljoen elktronen. Je ziet dat is precies hetzelfde.
In andere (wortel)woorden. De wortel uit 1 Ampere is hetzelfde als de wortel uit 1(=1!) maal de wortel uit een Ampere van 1 miljoen(elektronen) = 1000(elektronen). Dus 1 x 1000 = 1000.
Aangezien 1 milliampere 1 duizendste Ampere is, gaat dat om 1000(elektronen). Dus de wortel uit 1000 milliampere is de wortel uit 1000 maal de wortel uit een milliampere van 1000(elektronen). Dus 31,62 x 31,62 is 1000. Daar komt dus precies hetzelfde uit. QED.