Hoe kan ik een driehoek tekenen met zijdes van 3cm 2,5cm en 1cm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alle antwoorden wordt gebruik gemaakt van een passer, maar een andere (minder precieze) manier is om de hoeken te bereken (met de sos-cas-toa regel).
Dan heb je geen passer nodig, alleen een geodriehoek/gradencirkel/...of wat dan ook met graden

Antwoorden (8)

Eerst teken je een lijn van 3 cm. Dan zet je je passer op het begin van de lijn (links). Nu maak je een cirkel met een straal van 2,5 cm. De eerste lijn vAn 3cm is punt A en punt B. Je hebt nu dus een lijn van drie cm, en aan links (A) een cirkel met een straal van 2,5 cm. Bij punt C (de andere kant van de lijn van 3 cm) maak je een cirkel met een straal van 1 cm. Waar de cirkels elkaar kruisen komt punt B. Verbind nu punt A, B en C met elkaar met een lijn en gum de twee cirkels uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een stuk papier, een liniaal, een potlood of pen en een passer.
Trek op het papier langs de liniaal een lijn van precies 3 cm.
Stel de passer in op 2,5 cm.
Zet de punt van de passer aan het begin van die lijn op het papier en trek dan een beetje schuin rechts boven een deel van de cirkellijn.
Stel de passer nu in op 1 cm.
Zet de punt van de passer aan het eind van de lijn op het papier en trek dan een beetje schuin links boven een deel van de cirkellijn, zodanig dat de eerste boog doorsneden wordt.
Trek nu een lijn van het begin van de eerste lijn van 3 cm naar het snijpunt van de twee boogjes.
Trek vervolgens een lijn van het eind van de eerste lijn van 3 cm naar het snijpunt van de twee boogjes.
Asjeblieft! De gevraagde driehoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens met een passer met deze afstanden als straal of je de drie cirkels kunt laten snijden. Dat is meteen je driehoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem met GV, je kunt niet zien of anderen al met een antwoord bezig zijn zodat er veel vergelijkbare antwoorden komen :(
De lijn van 3cm tekenen, dan op het ene uiteinde mbv een passer een cirkel met een straal van 1 cm tekenen, en op het andere uiteinde een cirkel met straal 2,5cm tekenen. Op het snijpunt van de cirkels teken je de lijnen naar de 3cm lijn, en je hebt je driehoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek een lijn van 3 cm, pak je passer en stel hem in op 2,5 cm, maak een half rondje met de passerpunt op het einde van het lijntje en maar daarna een cirkel aan de andere kant van het lijntje. Op de kruising tussen de 2 rondjes kan je de lijnen naar het streepje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk deze link maar, ja hebt wel een passer nodig.

Toegevoegd na 34 seconden:
Oh sorry antwoord is ook al gegeven :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je trekt met een liniaal een lijn van 3cm. Vervolgens pak je een passer. Je stelt hem zo af dat het stiftje en de naald 2,5cm uit elkaar liggen. Je zet de naald op een van de uiteinden van de lijn en trekt een cirkel. Nu stel je de passer af op 1cm en doe je het zelfde met het andere uiteinde van het lijnstuk. Je hebt nu een lijnstuk met om allebij de hoekpunten een cirkel. Het punt waar de twee cirkels elkaar kruisen is het derde hoekpunt van de driehoek. Je hoeft nu dus alleen nog maar het gevonden punt met de uiteinden van het lijnstuk te verbinden en je hebt een driehoek met zijdes van 3, 2,5 en 1cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je trekt met je lat 1 lijn van 3 cm, daarna pak je je passer en ga je in 1 van de 2 eindpunten staan van die lijn met een passeropening van 2,5 cm. Je maakt een volledig boog en daarna ga je in het andere eindpunt staan van je eerste lijn met een passeropening van 1 cm, je maakt weer een boog en waar de punten elkaar raken zet je een punt en is je driehoek gemaakt als je de lijn verbind met het punt.