Waarom doen ze in de wiskunde toch zo irritant, en geven ze sommige dingen meerdere namen?

Die synoniemen zijn best verwarrend. Okee, ze zijn wel enigszins van elkaar af te leiden (niet altijd), maar het blijft verwarrend!
Waarom wordt er niet 1 naam afgesproken?

Bijvoorbeeld:
Inproduct = inwendig product = scalair product
Verklarende statistiek = inductieve statistiek = referentie statistiek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Ik denk eigenlijk dat dit niet zo zeer een vraag is als wel eventjes klagen en het van je af schrijven. Terecht, waarom niet?

Maar toch even: het antwoord is dat, zoals zo veel zaken, er niet veel centraal is geregeld.
Er zijn veel vakgebieden (elektro, ICT, etc.) waar dit wel het geval is maar zelfs daar is vaak sprake van Babelonie. Binnen dergelijke vakgebieden is de dwang om dezelfde termen te gebruiken veel groter omdat het (commercieel, centjes dus :) rampzalig kan zijn om dat niet te doen. Hier wordt het dus eigenlijk afgedwongen, iets wat we binnen de wiskunde niet of nauwelijks kennen.
Een vakgebied als wiskunde kent wel organisaties die zich bezig houden met conventies e.d. (al weet ik zo gauw niet welke).

Daarnaast is het zo dat er een heel verschil zit tussen wiskunde en wiskunde. Sommige mensen houden zich bezig met "pure" wiskunde, dwz zonder dat er sprake is van een directe toepassing en anderen zijn weer bezig met toegepaste wiskunde, oftwel het gebruik op praktisch of theoretisch vlak maar wel met een bepaald doel.
In het eerste geval kun je spreken van "wiskunde om de wiskunde", het tweede geval spreekt (hopelijk) voor zich.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een scalair product is iets heel anders dan een in(wendig) product! En die namen voor statistiek heeft niets met wiskunde te maken, maar met de filosofie daarachter. Dit klinkt bijvoorbeeld erg psychologie-gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, volgens mijn studie wiskunde is een scalair product hetzelfde als een inwendig product, maar goed.