Hoe kun je wiskundige machten heel snel uitrekenen?

Hoe kun je bijvoorbeeld 6 tot de macht 5 erg snel uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Het beste antwoord

Met behulp van een rekenmachine
Hierbij voer je in 6^5

Of je moet erg goed in hoofdrekenen zijn, dan doen je gewoon 6*6*6*6*6 = 7776
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je met 'snel' bedoeld dat je minder rekenstappen hoeft te maken als je met pen en papier of uit het hoofd rekent:

Je kan een hoge macht van een grondgetal veranderen in een lagere macht van een groter grondgetal.
9^16 bijvoorbeeld is hetzelfde als (9^4)^4.
Ontbind de macht (de 16 in het voorbeeld) in factoren. 16=4*4, 25 = 5*5, 27=9*3 enz
Is dit wat je zoekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit filmpje is wat je zoekt, helaas moet je wel binaire code kennen, en is het nog steeds best wel lastig. Maar dit is het beste wat ik kon vinden.