hoe kan ik een hoek bereken zonder een rechte hoek

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb een driekhoek (TMP) de zijde mp = 77 cm zijde pt = 72 en zijde mt = 72 maar ik heb geen rechte hoek hoe kan ik dit het beste dan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
25.4K

Het beste antwoord

Als je de lengtes van alle zijden in een driehoek kent, liggen de hoeken ook vast. Je kan de hoek berekenen met de cosinusregel, een soort van stelling van Pythagoras voor willekeurige driehoeken (dus niet noodzakelijk rechthoekig).

Als ik de zijden a, b en c noem en het hoekpunt tegenover de zijde a noem ik alfa, dan geldt volgens de cosinusregel:

a² = b²+c² - 2.b.c.cos(alfa)

Dit kan je oplossen naar cos(alfa), namelijk:

cos(alfa) = (b²+c²-a²)/(2.b.c)

Om de hoek alfa zelf te vinden, neem je de inverse cosinus (boogcosinus, misschien arccos of cos^(-1) op je rekentoestel):

alfa = arccos[ (b²+c²-a²)/(2.b.c) ]

Hetzelfde kan je doen voor de andere hoeken, maar dan moet je de zijdes mee aanpassen.

Bijvoorbeeld: de hoek die tegenover MP ligt is dus:

arccos[ (72²+72²-77²)/(2.72.72) ]

Als je dit met je rekentoestel berekent, vind je (in graden) ongeveer 64,65°. Zie ook bijgevoegde link van Wolfram|Alpha.

---

Aanvulling voor je reactie

"dankje nu heb ik zon zelfde driehoek gekregen maar nu heb ik wel de graden erbij wat nu? maar 1 afstand niet"

Als je twee zijdes kent en de hoek tegenover de ongekende zijde ook, kan je diezelfde regel gebruiken. Stel je kent zijdes b en c, je zoekt zijde a maar je kent de hoek alfa die ertegenover ligt wel, dan geldt opnieuw:

a² = b²+c² - 2.b.c.cos(alfa)

Nu kan je de formule zelfs letterlijk in deze vorm gebruiken, gewoon nog de vierkantswortel nemen om a te halen uit a².

Als er iets onduidelijk is, reageer je maar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een bron toegevoegd waar je je berekeningen kan controleren voor de gegeven driehoek, alle hoeken staan erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zelfde als met een rechte hoek. Alle drie de hoeken bij elkaar opgeteld van een driehoek is altijd 180 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deel de driehoek in twee delen zodat je 2 rechte driehoeken heb. Bereken de hoeken en voeg de antwoorden van de hoeken bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zonder opsplitsen in driehoeken, zie mijn antwoord waar ik ook gereageerd heb op je nieuwe vraag.