'De kans dat je door de bliksem wordt geraakt is één op de 2 miljoen', hoorde ik op de radio.2 miljoen wie of wat?

Wat wordt bedoeld met 2 miljoen? Zijn dat de keren dat het bliksemt; zijn dat de mensen die op zo'n moment risico lopen? En hoe komt men aan dit getal? Wie telt wat?
(PS: die 1 in het bericht die snap ik wel)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K

Het beste antwoord

De kans is heel iets kleiner dan dat ; in Nederland worden mensen ongeveer 5 mensen per jaar door de bliksem getroffen, wat op 16 miljoen een kans geeft van nauwelijks 1 op 3 miljoen, maar misschien tellen ze babies en bejaarden niet mee ?? Of tellen wereldwijd andere gemiddelden omdat het wellicht niet overal even vaakbliksemt. Of is dat de kans dat je DODELIJK geraakt wordt en overleeft 1 op de 3 het wel. Met statistiek kun je zo ongeveer alles uitrekenen, bewijzen en aantonen wat je maar wilt, dus een cijfer als dat zegt niet zo veel.

Vroeger , een eeuw terug ongeveer, waren het er trouwens veel meer, ongeveer 20 per jaar, terwijl er toen vele malen minder mensen waren. De kans was dus toen vele malen groter dan nu, maar onze vermeerderde kennis, bliksemafleiders, afgesloten vervoermiddelen, weersverwachtingen en dergelijke hebben het sterftecijfer door bliksem aanzienlijk doen dalen. Wat niet wegneemt dat het nog altijd een geduchte vijand is ; afgelopen vrijdag is hier in de buurt een vrouw overvallen door het onweer en dodelijk getroffen. Het is dus nog steeds een reeel gevaar, dat we nog wel eens neigen te onderschatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik een gokje mag wagen:
In Nederland wonen 16 miljoen mensen. Jaarlijks worden 8 mensen getroffen door de bliksem. De kans dat je door de bliksem getroffen wordt, is dan 1 op 2 miljoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is 50%. Of je wordt getroffen, of niet.
14 jaar geleden
Op 2 miljoen blikseminslagen is er 1 inslag waarbij een mens getroffen wordt en die inslagen worden automatisch geteld. dus 1 slachtoffer op 2 miljoen inslagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mmmm, dat is nog steeds een twee keer zo grote kans als de kans op een miljoen in de Staatloterij. Niet gek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is precies even groot: je wint 'm of je wint 'm niet ...
AWM
14 jaar geleden
Ja, die verdiende ik.... :)
Volgens mij is de kans veel groter.Tijdens onweer of welk moment ook,zitten zeer veel mesen binnen.van al die 16 mijoen mensen in nederland zijn er 2 miljoen buiten.Ik weet zeker dat als het onweert en je loopt in een weiland dat de kans veel groter is dan 1 op de 2miljoen tref kans