Uit een relatie worden 2 kinderen geboren. En die kinderen krijgen in een relatie weer 2 kinds. enz Hoeveel mensen telt dit geslacht dan na 100 jaar?

Als uit een relatie 2 kinderen geboren worden. En die kinderen krijgen in een relatie weer 2 kinderen. enz.
Hoeveel mensen telt dit geslacht dan na 100 jaar?
Dat de geboortes een progressief verloop hebben is mij duidelijk. Maar hoe bereken ik zoiets?

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, ik bedoel uiteraard hoeveel mensen dit geslacht na 100 jaar heeft voortgebracht.
De achterliggende gedachte van mijn vraag is eigenlijk het volgende.
Als er 1 abortus gedaan wordt. Hoeveel kinderen worden daardoor dan niet geboren in 100 jaar.
Uitgaande van mijn theoretische vraagstelling

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Het ligt er aan wanneer je begint te tellen en wie je allemaal meetelt. Voor een geslacht begin ik bij een stamouder en laat toegevoegde partners achterwege. En ik ga er van uit dat iedereen elke keer direct een tweeling krijgt, anders heb je hogere wiskunde nodig.
Stel: het eerste koppel is nú (Tijd=0) 25 jaar oud en hoogzwanger van een tweeling. Dan zijn we binnenkort met 4, waarvan er 2 van hen over (stel) 25 jaar (T=1) elk een tweeling krijgen dan telt het geslacht 1 stamouder met 2 kinderen en 4 kleinkinderen. Dit herhaalt zich in het 50e (T=3), 75e (T=4) en 100e jaar met 8, 16 en 32 kinderen. Dus die éne stamouder heeft na 100 jaar 62 nakomelingen.
Nu het 2e deel van jouw vraag inzake de abortus.
Je kunt bedenken dat een abortus in T=1 veel meer gevolg heeft dan in T=4. En dan ga ik er van uit dat de abortus in dit geval inhoudt dat bij één persoon dan 1 van de 2 vruchten van de tweeling niet volgroeit.
Rekensom inzake abortus bij
T=1: 1+2+4+8+16 = 31 nakomelingen
T=2: 2+3+6+12+24 = 47
T=3: 2+4+7+14+28 = 55
T=4: 2+4+8+15+30 = 59
T=5: 2+4+8+16+31 = 61

Voldoende toegelicht?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan je niet zeggen.
Je moet eerst weten op welke leeftijd de kinderen zelf kinderen krijgen, als elk nageslacht op zijn 16e kinderen krijgt zijn er over 100 jaar veel meer kinderen dan als elk kind pas op zijn 40e kinderen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als we als gemiddelde nemen dat iemand op de leeftijd van 20 jaar pas een kind krijgt, dan zijn er na 100 jaar 5 generaties plus de twee waar het mee begon.

oftewel 2^5 +2 = 32+2 = 34
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je telt de 32 achterachterachterkleinkinderen, en de 2 waar het mee begon, maar je vergeet de rest?
dus nog plus 4, 8 en 16 doen, is het 62.
Ik ben een ramp in wiskunde, maar volgens mij is dit 2^100 (2 tot de 100ste macht). Ik heb echter geen rekenmachine bij de hand :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wanneer die mensen kinderen krijgen.
Al je er vanuit gaat dat ze als ze ong. 30 zijn allemaal een tweeling krijgen, om het eenvoudig te houden, kun je het gemakkelijk berekenen.
Je begint met de eerste relatie, in jaar 0 worden er 2 kinderen geboren.
= 4 personen
jaar 30: kinderen krijgen samen 4 kinderen (alle 2 een tweeling)
= 8 personen
jaar 60: die 4 kinderen krijgen samen 8 kinderen
= 16 personen
jaar 90: 8 kinderen krijgen samen 16 kinderen
= 32 personen
meer komen er niet bij voor 100 jaar

Maar als je rekent dat ze met 25 jaar al kinderen krijgen, komt er nog een generatie bij, (16 kinderen krijgen samen 32 kinderen) en wordt het dus 64 personen.

Dan heb je niet meegerekend dat er mensen doodgaan, en ook de relaties van de mensen heb je niet meegerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie dan ook, bedankt voor de +. 't Is mijn 1000e punt, een gedenkwaardig moment :-)
Het totaal aantal mensen is 2^(1+100/x) waarbij x=de gemiddelde leeftijd waarop men een kind krijgt.