De stelling van Fermat: Je kan geen positieve gehele getallen a, b en c vinden, zo dat a4 + b4 = c4 is.
Het bewijs: Ten eerste de methode om Pythagorische drietallen te vinden en ten tweede de methode van oneindige daling.
Kort samengevat berust de methode op het volgende. Hij bewijst dat bepaalde eigenschappen of relaties onmogelijk zijn voor gehele getallen, door te laten zien dat wanneer ze voldoen voor alle getallen ze ook voldoen voor kleinere getallen. En als je de kleinste hebt dan bestaan er niet een nog kleinere. Je maakt in feite een rij positieve gehele getallen die steeds afneemt (wat dus onmogelijk is).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn stelling was wat algemener, Voor positieve gehele getallen a,b,c
a^n +b^n =c^n niet mogelijk was voor n>2
De stelling van Fermat luidt:

Cubum autem in duos cubos, aut quadratoquadratum in duos quadratoquadratos, et generaliter nullam in infinitum ultra quadratum potestatem in duos eiusdem nominis fas est dividere cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi. Hanc marginis exiguitas non caperet.

“Het is onmogelijk een derde macht op te splitsen in twee derde machten, of een vierde macht in twee vierde machten, of in het algemeen elke macht hoger dan de tweede in twee machten met diezelfde graad: voor welke stelling ik waarlijk een spectaculair bewijs heb gevonden. Deze marge is te smal om het te bevatten.”

Deze wiskundig stelling had hij 1637 in de kantlijn geschreven van zijn exemplaar van een vertaling van Diophantus' klassieke werk Arithmetica.

Het heeft tot 1994 geduurd voordat deze stelling in zijn algemeenheid bewezen kon worden.
Het antwoord is dus, de stelling was juist. Ook al wordt eraan getwijfeld of Fermat inderdaad
zelf deze stelling ooit heeft kunnen bewijzen.