6x=7x*+2 oplosbaar ?? En waar moet je de 6x naar verplaatsen (ax*+bx+x=0) ster= kwadraat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/volgende-vergelijking-lossen.95038

Antwoorden (7)

Ja, is oplosbaar. Verplaats de 6x naar de andere kant;
7x* -6x +2. dit kan je weliswwaar niet ontbinden, maar gebruik de abcformule. Daaruit krijg je dan een cijfer, genaamd D.
Om nu de x te krijgen doe je (2a + of - D) /b.
A = eerste cijfer in de formule, dus 7.
B is het tweede cijfer, dus -6.
Hoop dat je het snapt! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, je moet een keer +D doen, voor de ene x, en een keer -D doen, voor de andere x. Er zijn twee x'en ivm het kwadraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar je kunt het niet oplossen. D wordt een negatief getal en is dus verder niet meer op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan dus wel, zie antwoord van Reinier.
Je moet de 7x en de2 verplaatsen. De 6 laten staan en verder gaan met de abc formule
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heel makkelijk, plaats de 6 x naar de andere kant.

Dus nu krijg je 7x² - 6x + 2 = 0
Pas nu de abc formule toe.

Dit is: D= (-b)² - 4 x a x c=
D= (- -6)² --> - - wordt plus dus gewoon (6)²

de a =7 de b= -6 en c=2
D= (6)² - 4 x 7 x 2= -20
oplossing kun je niet oplossen, zodra D kleiner is als 0.

kijk maar,

Bij het oplossen heb je dit nodig

-b - wortel -20
x= -------------------- = ...... ,
2 x a

Dit kan niet want, je kan geen wortel met een min getal pakken, in deze formule.

7x² - 6x + 2 = 0
Pas nu de abc formule toe.

Dit is: D= (-b)² - 4 x a x c=
D= (- -6)² --> - - wordt plus dus gewoon (6)²

de a =7 de b= -6 en c=2
D= (6)² - 4 x 7 x 2= -20

en hier zet je dus kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een knappe bol ben jij, zeg. Respect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan dus wel, zie antwoord van Reinier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja snap ik, maar aangezien de persoon de vraagstelling nog een eens weet op te lossen, zal hij helemaal (nog) niet het niveau hebben om imaginaire wiskunde toe te passen. Dus ik denk dit antwoord maar beter is op de vraagstelling. Bij ons werd dit antwoord altijd goed gerekend, omdat we nog geen imaginaire wiskunde hadden gehad. Dus dit lijkt me voor de vraagsteller gewoon beter, zoals ik al zei.
7x^2-6x+2=0.
De discriminant is : (-6)^2-56 = -20
de wortel van de discriminant is in de reële wiskunde onoplosbaar. (geen enkel reeel getal ^2 zal -20 geven.)

Bij de imaginaire wiskunde (lesstof 6VWO/universiteit) wordt geleerd dat de wortel van -1 = i
De wortel uit -20 is dan i* (wortel van 20)

Dan kom ik aan het imaginaire antwoord:
x=(6-i*20^0,5)/14 en x=(6+i*20^0,5)/14
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de persoon de vraagstelling nog een eens weet op te lossen, zal hij helemaal (nog) niet het niveau hebben om imaginaire wiskunde toe te passen. Maar toch goed berekend hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Unknown
Aan de ene kant klopt je commentaar wel...echter de ze vragen en antwoorden worden door meer dan alleen deze vragensteller gelezen. Die kunnen er wel wat aan hebben. Daarnaast denk ik dat bv een 2VWO'er uit bv een masterclass hier ook iets mee kan. Kan ie gaan zoeken op "complex rekenen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/volgende-vergelijking-lossen.95038
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Morpheus
Die vraag kende ik niet. Zijn duidelijk meer mensen die wel eens wat met de complexe getal theorie gedaan hebben...Was daar een mooie uitwerking van je...alsnog geplust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
6x= 7x* +2
-6x -6x
x= 1x+2
____________
1x+2 = X
-2 -2
_______________
1x= X

X=1* ofso !? weet ik veel ben in het begin van het hoofstuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is oplosbaar omdat:
6x is een lijn met een oneindig domein etc.
7x^2 + 2 is een parabool die ooit een kruispunt met die rechte lijn zal vormen.

Hoe je het oplost:
Eerst maak je de equatie gelijk aan 0.
6x = 7x^2 + 2 --> 0 = 7x^2 + 2 - 6x
Als je wilt kan je dan de abc formule gebruiken?
Heb je die al gehad? Anders moet je ontbinden in factoren.

Qdr. Formule: [ -b +&- sqrt(b^2 - 4ac) ] / [ 2a ]
waarbij
b = -6, a = 7 en c = 2

of ontbinden in factoren:
eerst die 7x^2 naar x^2 krijgen
en dan verder gaan.
(de hele zaak delen door 7, je krijgt dan:
7(x + ..)(x + ...) )

Toegevoegd na 4 minuten:
Nu ik 'm even plot zelf.
Krijg ik het idee dat het niet kan, zoals vorige antwoorden aangaven.
De gradiënten van de lijnen (zie differentiatie) zijn niet zo dat ze elkaar kunnen raken. Had ik even niet aan gedacht.
Het kan trouwens wel met imaginaire getallen/ complexe rekenkunde zoals Reinier.

Hier even een plaatje ter verheldering dat het NIET kan met REËLE getallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom geef je antwoord, terwijl je zegt dat de goede antwoorden al boven geantwoord zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ik dat?
6x=7x²+2
7x²-6x+2=0
D=-20
D=<0 dus geen snijpunten!!!