6x=7x*+2 oplosbaar ?? En waar moet je de 6x naar verplaatsen (ax*+bx+x=0) ster= kwadraat

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, is oplosbaar. Verplaats de 6x naar de andere kant; 7x* -6x +2. dit kan je weliswwaar niet ontbinden, maar gebruik de abcformule. Daaruit krijg je dan een cijfer, genaamd D. Om nu de x te krijgen doe je (2a + of - D) /b. A = eerste cijfer in de formule, dus 7. B is het tweede cijfer, dus -6. Hoop dat je het snapt! Succes.

Je moet de 7x en de2 verplaatsen. De 6 laten staan en verder gaan met de abc formule

Ja heel makkelijk, plaats de 6 x naar de andere kant. Dus nu krijg je 7x² - 6x + 2 = 0 Pas nu de abc formule toe. Dit is: D= (-b)² - 4 x a x c= D= (- -6)² --> - - wordt plus dus gewoon (6)² de a =7 de b= -6 en c=2 D= (6)² - 4 x 7 x 2= -20 oplossing kun je niet oplossen, zodra D kleiner is als 0. kijk maar, Bij het oplossen heb je dit nodig -b - wortel -20 x= -------------------- = ...... , 2 x a Dit kan niet want, je kan geen wortel met een min getal pakken, in deze formule. 7x² - 6x + 2 = 0 Pas nu de abc formule toe. Dit is: D= (-b)² - 4 x a x c= D= (- -6)² --> - - wordt plus dus gewoon (6)² de a =7 de b= -6 en c=2 D= (6)² - 4 x 7 x 2= -20 en hier zet je dus kan niet.

7x^2-6x+2=0. De discriminant is : (-6)^2-56 = -20 de wortel van de discriminant is in de reële wiskunde onoplosbaar. (geen enkel reeel getal ^2 zal -20 geven.) Bij de imaginaire wiskunde (lesstof 6VWO/universiteit) wordt geleerd dat de wortel van -1 = i De wortel uit -20 is dan i* (wortel van 20) Dan kom ik aan het imaginaire antwoord: x=(6-i*20^0,5)/14 en x=(6+i*20^0,5)/14

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abc-formule

6x= 7x* +2 -6x -6x ----------------- x= 1x+2 ____________ 1x+2 = X -2 -2 _______________ 1x= X X=1* ofso !? weet ik veel ben in het begin van het hoofstuk

Het is oplosbaar omdat: 6x is een lijn met een oneindig domein etc. 7x^2 + 2 is een parabool die ooit een kruispunt met die rechte lijn zal vormen. Hoe je het oplost: Eerst maak je de equatie gelijk aan 0. 6x = 7x^2 + 2 --> 0 = 7x^2 + 2 - 6x Als je wilt kan je dan de abc formule gebruiken? Heb je die al gehad? Anders moet je ontbinden in factoren. Qdr. Formule: [ -b +&- sqrt(b^2 - 4ac) ] / [ 2a ] waarbij b = -6, a = 7 en c = 2 of ontbinden in factoren: eerst die 7x^2 naar x^2 krijgen en dan verder gaan. (de hele zaak delen door 7, je krijgt dan: 7(x + ..)(x + ...) ) Toegevoegd na 4 minuten: Nu ik 'm even plot zelf. Krijg ik het idee dat het niet kan, zoals vorige antwoorden aangaven. De gradiënten van de lijnen (zie differentiatie) zijn niet zo dat ze elkaar kunnen raken. Had ik even niet aan gedacht. Het kan trouwens wel met imaginaire getallen/ complexe rekenkunde zoals Reinier. Hier even een plaatje ter verheldering dat het NIET kan met REËLE getallen.

6x=7x²+2 7x²-6x+2=0 D=-20 D=<0 dus geen snijpunten!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100