Waar gebruiken wij de pythagoras theorie?

Waar gebruiken wij de pythagoras theorie in deze dagen? en waarvoor? ik weet dus al hoe het werkt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
6.5K

Antwoorden (8)

Dat lijkt me typisch zo'n stelling die je nodig hebt in de bouw, dus als je een huis wil bouwen en je moet berekenen waar de trap begint en hoe schuin die loopt. Of in het ontwerpen van meubilair, auto's, elektriciteit aanleggen en waarschijnlijk nog veel meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De stelling van Pythagoras vindt heden ten dage vooral zijn toepassingen bij berekeningen in rechthoekige driehoeken.
En waar vind je die niet?
De wiskunde, de natuurkunde, de mechanica, de scheikunde, cartografie, geografie; ja en zelfs in de schilderkunst, al was het maar om de lengte van de diagonaal van een schilderij met gegeven breedte en hoogte te kunnen berekenen.
En voor de rest: zoek eens op Internet met 'pythagoras application'
En voor schilderkunst, zie onderstaande link (over de 'Bomen van Pythagoras').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het laatst nog eens gebruikt om te bepalen wat de lengte is van 1 lijn in de driehoek (van een sonar achteruitrij waarschuwingssysteem).
Maar voor de rest, gebruik ik het niet meer.

Het is meer bedoeld om als basis te dienen als je in een richting gaat studeren waarin je veel met wiskunde en natuurkunde moet werken.
En als je niet van plan bent om door te studeren, dan dient het om je algehele denkniveau te prikkelen en te meten.

Onbewust maak je er ook wel gebruik van bij het snookeren, poolen of biljarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om rechthoekig driehoeken de zijden van te berekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor veel dingen met name de architectuur. Ook kun je het zelf tegenkomen. Wil je een keuken inbouwen met een hoek waarvan je de schuine zijde wilt bereken? Dan heb je toch echt pythagoras nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest onlangs een dwarsstuk, haaks op mijn schutting plaatsen. Hiervoor kwam de heer Pythagoras en een stukje touw uitstekend van pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als piloot zijnde gebruik je die ook heel vaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de architectuur. Ik gebruik de theorie heel vaak voor afstanden etc. Bijvoorbeeld als ik een parkeergarage ontwerp. Wat is dan de lengte van zo'n stuk naar beneden? Eerst bereken ik de de schuine zijde d.m.v. de tangens (tan hoek = gradient) en dan kan ik met behulp van pythagoras andere zijdes berekenen, als ik weet over welke lengte de inrijdstrook komt. Een beetje ingewikkeld misschien, maar het kan dus worden gebruikt in architectuur.