wie is de beroemdste wiskundige in Duitsland?

en waarom is hij/zij beroemd geworden?

Alvast bedank! :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (5)

David Hilbert,

Wat maakte hem beroemd:

''alleen al zijn eigen ontdekkingen zouden hem deze eer geven, maar vooral zijn leidinggevende rol in de wiskunde gedurende zijn leven en de door hem opgezette 'kweekschool' van jonge veelbelovende en later veelal zeer belangrijke wiskundigen.''
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er zo veel, zeker als je de toegepaste wiskunde erbij betrekt:

Gottfried Wilhelm Leibniz (differentiëren)
Hermann Minkowski (geometrische getaltheorie )
Carl Friedrich Gauss (vele deelgebieden)
Bernhard Riemann (vele deelgebieden)

Als grootste twijfel ik tussen 2, 3 en 4.
Misschien als meest geniale #4 en als meest invloedrijk misschien #2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja hier heeft iedereen zijn mening over. Hierboven werden de waarschijnlijk 'allergrootsten' genoemd.

Ik zou er Carl Friedrich Gauss nog aan toe willen voegen maar dat is misschien wel persoonlijk. Ik vind dat hij mooi werk heeft geleverd..
Er zijn er nog wel meer, als je het echt uit wilt zoeken kun je hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Duits_wiskundige) een aantal namen af gaan.

Bij Hilbert is het nog interessant dat hij Duitser was (voormalig Oost-Pruisen) maar dat hij uit Koningsbergen kwam wat tegenwoordig Kaliningrad is en in Rusland ligt.. (hij heeft wel lange tijd aan de universiteit van Goethingen gewerkt).

Een absolute 'grootheid' in de wiskunde als Euler (een Zwitser) heeft bijvoorbeeld ook behoorlijke tijd in Duitsland gewerkt (dus dat zou ook nog de beroemdste wiskundige zijn geweest in Duitsland, maar dat is misschien wat flauw gesteld ;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het volgens de meeste Duitsers Gauss zou zijn, aangezien die op het biljet van 10 Duitse Mark stond: het biljet dat het meest gebruikt werd in het dagelijkse leven tot de invoering van de euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Einstein , k denk niet dat er veel uitleg bijhoort xD

Einstein komt oorspronkelijk uit Duitsland maar is in WOII naar Amerika gevlucht omdat hij Joods is