Wat is de moeilijkste stelling ooit in de wiskunde

Pierre de fernat bleek in het Guiness book of records uit 96 de moeilijkste wiskunde stelling ooit te hebben gesteld. Maar de stelling zelf werd niet vermeld.. Wie weet welke stelling dit is?

Toegevoegd na 3 minuten:
en nog iets: de info uit het guiness book of records is uit 1996.. Is de moeilijkste stelling intussen overtroffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
16.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het ietsjes verkeerd verwoord: het vermoeden van Fermat is: a^n + b^n = c^n heeft voor niet triviale waarden van a, b en c geen oplossing voor n>2 (a, b,c en n gehele getallen). Bijvoorbeeld: er is geen oplossing voor a^3 + b^3 = c^3 voor a, b, c niet 0, -1 of 1. Die stelling is heel lang onbewezen gebleven, en slechts een paar jaar geleden bewezen met een ongelooflijk ingewikkeld bewijs.

Er zijn nog wel een paar onbewezen hypothese, waarbij die van Riemann wel op de 1e plek staat.
Overigens is deze Riemann hypothese 1 van de 7 millennium problemen waarbij voor de oplossing een grote prijs (1 miljoen dollar) te winnen is. Overigens is tot nu toe alleen het vermoeden van Poincaré opgelost. De persoon in kwestie, Grigori Perelman, heeft echter geen moeite gedaan om zijn prijs te claimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is -of was- dat de quadratuur van de cirkel. Die stamt al vanaf de hele oude grieken en is pas in 1882 opgelost inzoverre : toen werd bewezen dat het onmogelijk was.

Ca. 500 VC tot 1882 ; da's toch al gauw 2400 jaar. Geen idee of we inmiddels een moeilijkere stelling gehad hebben, maar dan loopt-ie vast nog niet zo lang ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
De stelling van Fermat (met een m) houdt mensen ook al een aardig tijdje bezig, en volgens mij hebben we ook heel PI nog niet uitgevogeld en zijn we nog steeds op zoek naar nieuwe grote priemgetallen. In de wiskunde blijft dus altijd nog wel wat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het deze is:
zwarte piet loopt buiten heeft geen paraplu en heeft geen jas aan en heeft geen hoedje op hoe kan het dat zijn haar niet nat wordt??:P
het regent niet XD
nee nu ff serieus het is het antwoord van hierboven denk ik anders zoek je het op google ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien ook 'priemgetallen van Fermat?'

een Fermat-getal is van de vorm Fn=(2^(2^n))+1

Fermat zelf zei dat alle Fermat-getallen priem zijn! (1640)

F0=3 F1=5 F2=17 F3=257 F4=65537

later werd bewezen dat F5 géén priem was (Euler)

F5=4294967297

Dus stelling (of vermoeden) van Fermat is onjuist,

het vermoeden is nu dat er maar 5 fermat-priemgetallen zijn F0 t/m F4, bewijs dat maar eens.

Mijn antwoord is eigenlijk: alle onoplosbare stellingen zijn de moeilijkste totdat anders bewezen wordt (ze worden opgelost en zijn dus niet onoplosbaar).

Toegevoegd na 1 minuut:
(F5=641x6700417)