Wat is de formule voor kanscorrectie?

Stel dat je 30 multiple choice vragen maakt en er wordt gebruik gemaakt van kanscorrectie. De multiplechoice vragen bestaan allemaal uit a, b, c en d. Het is dus 25% kans dat je goed gokt. Hoe bereken je dan je cijfer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
10.5K

Het beste antwoord

Voor het berekenen van je cijfer zijn verschillende mogelijkheden. De kans dat je goed gokt, werkt alleen als je weet hoeveel antwoorden a, b, c en d er zijn, anders is de kans niet reeel.

Stel we gaan uit van 40 vragen (dat rekent makkelijker).

Een mogelijkheid is (bij gelijke verdeling), dat je minimaal 10 vragen goed zou kunnen gokken, dus eigenlijk begin je dan bij cijfer 0 (of 1). De rest van de 30 vragen verdeel je over de resterende 9 punten tot aan het cijfer 10. Voor een 8 moet je dan die 10 'goed gegokt' vragen juist hebben + 7 gedeelt door 3/10 punt (per juiste vraag) geeft 10 + 21 = 31 vragen juist.

Een andere mogelijkheid is, dat je ondanks 10 vragen juist gegokt hebt en voor de rest elke vraag gewoon 1 punt van je cijfer wordt afgetrokken per verkeerd antwoord...

Wat erg listig is, is als de docent aangeeft van de 40 vragen zijn er 8 een a, 15 een b, 12 een c en 5 een d... Je gaat dan aan het eind tellen en je goede antwoord omzetten naar een verkeerd antwoord om maar op deze verdeling te komen... dat werkt niet altijd positief uit op je cijfer (heb ik gemerkt...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks! Ik snap je hele verhaaltje, behalve 3/10.
Om een 8 te halen bij 30 vragen, waarom moet je die 7 dan delen door 3/10?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het al, dankje :)