Wiskunde: pythagoras

De schapentrailer is 1,80 m hoog.
De bovenkant van de bodem is 0,45 m vanaf de grond.
Als de klep van de trailer dicht is, zit er nog een opening van 20 cm tussen de bovenkant van de klep en dak.
Hoever achter de trailer komt de klep op de grond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

Klep zelf is 1,80 - 0,20 = 1,60
Dat maakt een driehoek met de grond.
Ene zijde is 0,45 (de hoogte vanaf de grond), de schuine zijde dus 1,60 (de klep).

1,60² = 0,45² + ?²
2,56 = 0,2025 + ?²
?² = 2,56 - 0,2025 = 2,3575
? = wortel(2,3575) = 1,54

Dus 1,54 meter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat mlodewijk opmerkt: die 0,45 hoort (waarschijnlijk) ook bij die hoogte van 1,80. Dus die klep heeft dan inderdaad een lengte van 1,15 in plaats van 1,60. Bedankt mlodewijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klep begint toch 0,45m boven de grond, het totaal is 1,80m hoog en er zit nog 0,20m tussen de bovenkant van de klep en de bovenkant van de trailer? Gebaseerd op die feiten kom ik op een klep uit die een lengte heeft van 1,80m - (0,45m + 0,20m) = 1,15m. Dan is de uitkomst anders, maar ik zie het misschien verkeerd, dat kan natuurlijk altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn interpretatie klopt zou de rekensom natuurlijk anders zijn. Die zou dan (ik reken gemakshalve even in centimeters) zijn: 45^2 + onbekend^2 = 115^2 Dus 115^2 - 45 ^2 = onbekend^2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uiteindelijke uitkomst zou dan zijn: 13225-2025=11200 Wortel uit 11200 = 105,8, dus antwoord is 1,06m, maar alleen als mijn interpretatie van de vraag klopt. Dit illustreert dan denk ik ook maar weer mooi waarom het tegenwoordig bij het beantwoorden van huiswerkvragen en ook op toetsen, overhoringen en examens belangrijk gevonden wordt dat er bij uitgelegd wordt hoe men aan het antwoord is gekomen. Ik denk namelijk dat voor beide interpretaties wat te zeggen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom ga je van 1,60² = 0,45² + ?² gelijk naar 2,56 = 0,2025 + ?²??? (als je even de fout van 1,60 = 1,15 niet meerekend) als je nou gewoon 1,15²-0,45²=1.12 (wortel)1.12 = 1.06
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe mooie tekening ;) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dit een praktijk-probleem is (dan moet je natuurlijk gewoon met de lengte van de trailer rekenen!

Als je de paardentrailer opent, en de klep openvouwd draait deze namelijk om zijn draaipunt etc.

Als men de trailer dan precies 1,058 meter van een muur parkeert en dan de klep open probeer te doen moet het paardje omhoog lopen:) omdat de klep tegen de muur blijft staan.
Beetje ruimtelijk inzicht...

Verder is de stelling van pythagoras een van de makkelijkste in de wiskunde a^2 +b^2 = c^2 waarbij a en b en c de waarden zijn voor de zijden, en a en b met elkaar een hoek van 90 graden maken, en ac en bc dus een kleinere hoek, zodat hoeken ac+bc wel 90 graden want driehoek en dus 180 graden totaal.

Verder zijn er geen beperkingen

zijde c is dus altijd! de langste zijde nu ligt het er een beetje aan welke zijde berekend moet worden hoe deze stelling wordt toegepast, een tekening maken is een handige eerste stap

a^2+b^2=c^2 zodat c=wortel(a^2+b^2)
c^2-b^2=a^2 zodat a=wortel(c^2-b^2)
draai bij de laatste a en b om en krijg de derde variant
het maakt voor je tekening niet uit welke zijden je a en b noemt, als c maar de langste is.

Toegevoegd na 42 seconden:
de lengte van de klep* ipv lengte trailer
schaap* ipv paard