Wat is de regel bij het vermenigvuldigen of delen van positeve of negatieve getallen?

- - = +
- + = -
+ - = -
Maar wat is nu + + = ?
Mijn moeder zegt:
+ + = +
Ik zeg:
+ + = -

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

+ + = + , want de + kun je gewoon weglaten. Dus 3+3=6 oftewel +6 en 3+3= niet -6 Toegevoegd na 47 minuten: Het gaat natuurlijk over vermenigvuldigen. Dus mijn voorbeeld moet eigenlijk zijn: +3 x +3 = +6 oftewel 6. En niet -6. Toegevoegd na 2 uur: Correctie: bij vermenigvuldigen wordt het antwoord niet 6 maar 9 uiteraard.

kijk niet wel = niet wel niet = niet niet niet = wel wel wel = wel dus ++ = + snap je? Toegevoegd na 7 minuten: teminste, zo heb ik het geleerd

++=+, want 2+2 is toch 4 en geen -4?

Positieve getallen bij elkaar opgeteld,blijven positieve getallen.

De regel die je voorlegt gaat op voor vermenigvuldigingen, en niet voor optellen. -2 + 4= 2 -2 X 4= -8 bij vermenigvuldiging van (+)2 X (+)2= komt zoals bekend (+) 4 uit, dus + X + = +

Er wordt een beetje om de hete brei heen gedraaid. Voor zowel delen als vermenigvuldigen geldt de regel: Een mingetal gedeeld door een positief getal is altijd een negatief getal. Een positief getal gedeeld door een negatief getal is altijd een negatief getal. Een negatief getal gedeeld door of vermenigvuldigd met een negatief getal is altijd een positief getal. Voorbeelden -10 : 5 = -2 -10 : - 5 = 50 -10 * 5 = -50 -10 * -5 = 50 Bij meerdere getallen kijk je of het aantal minnen even is of oneven. Bij oneven zet je er een min voor en bereken je de som. -2 * -6 * -2 *-1 = - 24 (want 3 minnen = negatief) Bij delen met breuken -4 2 --- = --- -6 3 (aantal minnen = even, dus positief getal) Toegevoegd na 11 minuten: Voor optellen en aftrekken mag je ook kijken naar het aantal minnen, maar alleen bij de bewerking: -5 - -2 = -5 + 2 = -3 (Er staan twee minnen bij de bewerking, dus wordt het plus als je ze samenvoegt) -5 - 2 = -7 (er staat in de bewerking maar één min). Dat lijkt ingewikkeld, maar volgt de afspraken die ook in de taal gelden (zie afbeelding). Inge geeft in de bron ook een goede uitleg met de getallenlijn.

Bronnen:
http://www.opzninges.nl/negatieve.php

Ik weet nog mijn uitleg die ik kreeg in de eerste klas, zal ik nooit meer vergeten. Je hebt een pot met een vloeistof erin. De temperatuur van de vloeistof kan aangepast worden met 'magische blokjes' (of wat rondjes, of wat je ook wilt, het gaat om het idee he). Stel dat de temperatuur 30 graden is, en je doet er een blokje bij (+), die zorgt voor een temperatuursverhoging van +5 graden. Dan komt er dus 5 graden bij (++=+). Stel je haalt er zo'n blokje uit (-), die zorgt voor een temperatuursverhoging van +5 graden, dan daalt de temperatuur (-+=-). Als je nou een blokje eruit haalt (-) die zorgt voor een temperatuurdaling van 6 graden (Dus blokje is -6). Dan wordt het brouwsel dus 6 graden warmer (-- = +). Doe je er echter een blokje bij dat zorgt voor een temperatuurdaling van 6 graden, dan wordt het 6 graden kouder (+-=-). Zo klaar als een blokje, toch? Dus ++ = + +- = - -+ = - -- = + Dus - - = + - + = - + - = - klopt helemaal niks van. Toegevoegd na 2 minuten: oh ik zie nu dat het over vermenigvuldigen gaat, maar daar geldt precies hetzelfde. In plaats van dat je 1 blokje erbij doet, Doe je gewoon temperatuur = 30 graden. 30 + (1*waarde blokje) voor erbij of 30 + (-1*waarde blokje) voor eraf.

Als ik de vraag en de antwoorden bekijk moet het duidelijk zijn, dat de rekenmethode zoals die nu gehanteerd wordt volkomen faalt. Lang leve (NOT) het Freudenthal Instituut, die de rekenmethode in NL voorschrijft. Ik moet vroeger gewoon de regels leren voor vermenigvuldigen en delen: +*/+ = + +*/- = - - */ - = + Optellen en aftrekken gaat gewoon over de rest, dus dat je anders. Verklaren van het hoe en waarom is natuurlijk uiterst complex voor een kind (en de meeste volwassenen

ALS HET 23 DEZELFDE TEKENS ZIJN IS HET ALTIJD + Toegevoegd na 2 minuten: SORRY ALS HET 2 DEZELFDE TEKENS ZIJN IS HET ALTIJD +

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100